Midveckokvällen den 14 april och midmånadsdagen i april 2021: För vem skriver jag och andra olösta galenskaper


 



Kära dagbok…

Bitmoji Tofflan cray cray

Jag kände mig smått galen efter jobbet igår.

Jag vet inte för vem jag skriver ibland. Käraste dagbok, de här inläggen skriver jag mest för mig själv. I tjänsten skriver jag för andra. I tjänsten förväntas jag ibland även vara synsk och kunna trolla. Det är inte nån underdrift att säga att frustrationen var hög igår. Att ägna en hel eftermiddag – av och till – åt att försöka göra ett bra jobb, vara tydlig och försöka få förståelse för vem som gör vad tog musten ur mig. Det är orimligt att lägga så mycket tid och energi på ett halvt ark papper, typ. (Ja jag kan inte skriva här vad det handlar om.) Många ska tycka, flera förstår inte uppdraget. Det blev bara en helt jävla crazy eftermiddag och jag kände mig smått galen (<== detta är en underdrift!) efter jobbet igår.

Fästmön lagade en storslagen middag med grekiskt stuk åt oss igår. Vi fick röror och vitlöksbröd, stekt kyckling och egengjorda potatisklyftor, färska grönsaker och oliver. Jag tog ett glas vin till maten och hyfsade därmed en flaska som stått ett tag. Senare till kvällen luftade jag en italienare, köpt ur ett specialsortiment. Av den tog vi var sitt glas till var sin assiett med goda och smakrika ostar och salta kex. Jag hade kunnat hälla i mig hela flaskan på grund av frustrationen nämnd ovan, men så gör en ju inte bara. Inombords skrattade jag rått åt mitt och NK:s* skämtsamma fråga när det blev för mycket på mitt förra jobb: ”Har du vin???” Frågan ställdes med stirrig blick. Sen kollapsade vi och gapflabbade och så kändes det mycket bättre. Tyvärr har jag ingen NK på mitt nuvarande jobb. En och annan god kollega finns dock, på distans, men ingen NK.

Ostassietten ställdes fram på soffbordet i Salen lagom till Återskaparna. Det var väl det enda TV-program jag såg igår kväll. Jag läste i stället en hel del i min bok på gång. Det var också så jag avslutade den galna midveckodan.

Sol och tunga moln

Vädret var galet det också igår.

∼ ♦ ∼

Idag var det soligt hela dan. Föga glädje hade jag av det eftersom jag måste dra för gardinerna och mörklägga Bokrummet där jag sitter och jobbar. Värmen har ännu inte infunnit sig, men kollar en väderappen ser en att den är på gång. Det blev en kafferastpromenad även idag, förstås, för även en sån som jag behöver ljus och luft. Himlen var alldeles blå och luften kall och frisk. På tillbakavägen tog jag tre minuter och kikade in genom ett av skyltfönstren till English Bookshop. Ville gå in, men…

∼ ♦ ∼

Anna har ytterligare spännande matlagning på gång i afton. Vi får se hur det blir med det. To be continued… 

Somliga verkar emellertid tycka att det är väldigt dålig matservice i det här hemmet, medan jag tycker att den är synnerligen god.

∼ ♦ ∼

*NK = Närmaste Kollegan på mitt förra jobb


Livet är kort.

Om Tofflan

En lite mindre tjock tant (?) som är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är tanten from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Hjärtat är det sämre med. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till mejlaulrika(snabel-a)gmail.com Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Detta inlägg publicerades i Böcker, Dagbok, Epikuréiskt, Jobb, Mat, Personligt, TV, Vänner, Vin och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.