Ett rödvin: Montefalco rosso 2017


Ett inlägg om ett vin från tillfälligt sortiment-hyllan.


 

Montefalco rosso 2017

Fylligt och robust vin från byn Montefalco. Citrus gillar det också.

Det är roligt att då och då köpa viner som står på hyllan märkt Tillfälligt sortiment. Givetvis blir det i princip mest italienska viner då också. Ibland kostar de en del. Och gör jag ett riktigt fynd är det inte alltid jag kan hitta samma vin igen. Men, men, att få njuta av ovanliga viner är spännande. I november förra året köpte jag en flaska Montefalco rosso 2017. Den flaskan korkade jag upp igår kväll. Det första glaset av vinet drack jag till grekisk kyckling och potatis. Det andra glaset fick skölja ner ostar, kex och päron. Systembolaget har vinet som ordervara och ger inga rekommendationer. Vinet kostar 159 kronor. We and wine rekommenderar vinet till nöt, lamm eller vilt. På själva flaskan står att vinet även passar vitt kött och ostar.

Vinets alkoholhalt ligger på 14 procent och sockerhalten är under tre gram per liter. Tre druvor är vinet gjort på: sangiovese, sagrantino och merlot. Sangiovese är som bekant en klassisk italiensk rödvinsdruva. Sagrantino är en blå druva som i princip odlas i byn Montefalco i Umbrien. Produktionen av den druvan är alltså liten. Druvan ger en mörk färg och sträv smak. Merlot är också en blå druva som ger ganska fylliga viner.

Så här skriver Vingruppen om vinets karaktär:

”Nyanserad smak med fatkaraktär, inslag av mörka körsbär, tobak, plommon, oregano, skogshallon, kakao och svart te.

Det här vinet är riktigt fylligt och robust. Vinet är strävt och har en lång eftersmak. Mörka bär noterar jag i smaken, aningen tobak i doften samt någon ört. Det passade bra till både kyckling och ost. Jag köper gärna det här vinet igen om jag hittar det någonstans. Har jag tur att hitta det igen köper jag nog två flaskor, för att lagra en av dem i minst två år.

Toffelomdömet blir det högsta.

Rosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla mini

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En lite mindre tjock tant (?) som är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är tanten from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Hjärtat är det sämre med. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till mejlaulrika(snabel-a)gmail.com Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Detta inlägg publicerades i Epikuréiskt, Personligt, Vin och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.