Ett rött vin på enlitersflaska: Massimo Rosso Organico 2019


Ett inlägg om ett rött skruvkorksvin.


 

Massimo rosso organico 2019

Rött italienskt på enlitersflaska – för såväl veganer som mig.

Alla viner vi köper och dricker behöver inte vara så kallade finviner och kosta mycket. Visst njuter jag mycket av såna viner, men jag tycker också att det är spännande att prova viner som inte kostar över hundralappen. Bland dessa kan det mycket väl finnas riktiga fyndviner.

Fästmön besökte för ett tag sen ett annat Systembolag än det vi vanligen handlar på. Med sig hem hade hon några flaskor rödvin. Det första av dessa var ett så kallat  skruvkorksvin, Massimo Rosso Organico 2019. Vinet kostar 89 kronor och säljs på enliterflaska.

Vinet är italienskt. Det är mer än halvfylligt och medelsträvt samt har hög fruktsyra. Jag har inte lyckats få fram vilken eller vilka druvor vinet är gjort på, men färgen är mörk och blåröd. Alkoholhalten ligger på 12,5 procent och sockerhalten är sju gram per liter.

Systembolaget rekommenderar vinet till grillade rätter av lamm- eller nötkött. Det intog förstås inte vi. Första glaset tog jag till en liten skål ostbågar, andra glaset till smakrika ostar och fikonmarmelad. Det passade fint båda gångerna.

Så här kan en läsa om vinets smak och doft på Systembolagets webbplats:

”Kryddig smak med inslag av fat, mörka körsbär, svarta vinbär, choklad och vanilj. […] Kryddig doft med inslag av fat, mörka körsbär, svarta vinbär, peppar och vanilj.

Doften var onekligen kryddig och pepprig. Smaken var rik och förvånansvärt fyllig, svarta vinbär tydliga i smaken, likaså körsbär. Det la sig fint i gommen även om eftersmaken var kort. Ett lättdrucket vin, helt enkelt.

Det här är ett mer än OK vin till lågt pris. Enligt producenten ska det också passa för veganer.

Toffelomdömet blir högt.

Rosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla mini

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En lite mindre tjock tant (?) som är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är tanten from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Hjärtat är det sämre med. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till mejlaulrika(snabel-a)gmail.com Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Detta inlägg publicerades i Epikuréiskt, Personligt, Vin och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.