Måndag kväll den 4 januari och tisdagen den 5 januari 2021: Sjåigt i köket, men försöker hålla humöret uppe


 



Kära dagbok…

Det blev lite sjåigt i köket igår kväll. Ja fan, det är svårt att hålla koll på stekpannor och kastruller utan att nåt bränns vid eller kokar över. Jag klarade väl det hela sisådär. Hällen såg inte vacker ut efter min matlagning. Det var inte heller min förtjänst att middagen blev god utan Fästmöns som hade trillat de goda ”bullarna”.

 

Boken Överlevarna och choklad

Bok och choklad som fick mig att må illa.

Kvällskaffe kunde jag fixa utan problem i alla fall. Vi ägnade större delen av kvällen åt att läsa. Boken jag läser just nu är inte särskilt omfångsrik, men tung ändå. För även om den är klassad som roman och fiktiv är jag ganska säker på att mycket av det som skildras i boken är baserat på verkliga händelser.

Det bar sig inte bättre än att jag fick äta lite choklad till tröst. Anna plockade fram chokladasken hon fått av Korgtassen. Eftersom hon blev så överlycklig (inte diOWekt…) över min skafferirensning/-städning bjöd hon mig på de mörka bitarna halva innehållet. Sen mådde jag ganska illa när jag skulle se del sex av Rosens namn

Båda hade vi ont i våra knän. Mitt värkte som fan och berodde nog på väderomslaget – snö och minusgrader är inte det jag gillar bäst. Armen kändes däremot bättre framåt kvällningen.

∼ ♦ ∼

Boken Överlevarna och kaffemugg i knäet

Det blev inte så mycket bevänt med läsningen i morse.

Jag vaknade innan mobillarmet i morse av Lucifers krafsande på soverumsdörren. Då klev jag upp och gav katterna mat och tömde deras pottor, innan jag duschade, för att Anna skulle få sova en stund till. Jag fixade kaffe och satte mig för att läsa, men det blev inte mycket bevänt med det. Jag vet inte om den extra tiden hjälpte Anna, för när hon klev upp vid niotiden verkade hon tröttare än en tonåring. I det läget vet jag att jag ska ligga lågt, men ibland är det svårt eftersom jag behöver kommunicera om vissa praktiska ting. Vi åt frukost tillsammans innan Anna gick för att träffa sin snälla mamma.

Under förmiddagen betalade jag en räkning och såg över en del försäkringar. Jag körde en maskin svart tvätt och en maskin med beige (händer inte så ofta).

När Anna gick till jobbet på eftermiddagen tittade solen fram. Jag beslöt mig för att haka på och gick kanske lite mer än halvvägs med henne. Det var kallt, men friskt och skönt och som sagt, lite sol. Det var också halt, så i kväll när jag ska hämta Anna i bil blir det till att köra försiktigt eftersom det också är min första riktiga halkkörning med nya bilen.

Bron över Råbyleden utsikt mot Mikaelskyrkan

Jag såg solen på bron över Råbyleden, bakom Mikaelskyrkan.

 

Domkyrkotornen sedda genom sovrumsfönstret januari 2021

Domkyrkotornen i solnedgång skymtar genom sovrumsfönstret.

Det var lite tungt idag trots att jag försökte hålla humöret uppe, men promenaden gjorde att jag piggnade till. Faktum är att jag fick så mycket energi att jag skrev två jobbansökningar. Fortfarande söker jag bara jobb som jag vill ha.

Jag har också varit i kontakt med min chef för att kolla om det är möjligt att ta ytterligare en semesterdag längre fram i januari. Det är det och jag skickade in en formell ledighetsansökan. Den dagen blir inte nån rolig semesterdag eftersom jag ska på en begravning. Jag har provat byxor och skor och kan nöja mig med det jag har. Återstår överdel, men det finns nog att tillgå.

 

∼ ♦ ∼

I kväll superar jag ensam. Jag har tagit fram en snutt kycklingstekkorv ur frysen och till den blir det makaroner. Det ska bli gott! Men ännu godare blir Helgens goda delikatesskasse från Korgtassen som jag beställde idag. Hummer, bouillabaisse, havskräftor och räkor med tillbehör finns det i kassen jag ska hämta på fredag efter lunch. Till detta passar GW:s bubbel säkert alldeles utmärkt.

GWs bubbel

GWs bubbel, sparad från nyårsafton, passar säkert utmärkt till Helgens goda på fredag kväll.

∼ ♦ ∼

I morgon eftermiddag ska vi ta en tur ut till Förorten med kläder, skolgrejor och diverse förnödenheter. Torsdag har jag inget på agendan alls. Fredag kommer varuleverens och så ska jag hämta Helgkassarna. Lördag och söndag är ännu oskrivna blad. Och på måndag… På måndag är det åter till grottekvarnen, det vill säga jobbet, dock hemifrån. Tre veckor har gått fort.

∼ ♦ ∼

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En lite mindre tjock tant (?) som är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är tanten from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Hjärtat är det sämre med. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till mejlaulrika(snabel-a)gmail.com Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Detta inlägg publicerades i Böcker, Dagbok, Epikuréiskt, Jobb, Krämpor, Mat, Personligt, TV och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Måndag kväll den 4 januari och tisdagen den 5 januari 2021: Sjåigt i köket, men försöker hålla humöret uppe

  1. Så skönt ändå, att solen försöker kika fram, så man känner lite mer för att sticka ut nosen.

    GW bubbel skulle jag också köpa, men det har jag glömt. Tycker hans röda är gott

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      Ja det passade så bra att den kom fram när Anna skulle gå till jobbet. Jag kunde haka på, liksom.

      Har inte provat några av hans andra viner. Är det röda också beställningsvara? (För det är GW:s bubbel.)

      Gilla

      • Nej, den röda finns på hyllorna 🙂 Jag får tänka på att beställa bubbel nästa gång jag blir bubbelsugen ..

        Gilla

      • Tofflan skriver:

        OK, jag ska kika efter rödingen på vårt system nästa gång jag går dit, fast jag vet inte riktigt när det blir… Bäst att hålla sig lite på sin kant just nu, ffa till dess att Anna får sitt vaccin.
        I morrn ska vi dricka bubblet, jag rapporterar om det är gott! 😛

        Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.