Tisdag kväll den 3 november och onsdagen den 4 november 2020: Hålla ut


 



Kära dagbok…

Brunt löv i handen

Det gäller att hålla ut…

Dagarna passerar snabbt trots att det inte händer så mycket i mitt liv just nu. Eller i nåns liv. Vi traskar på, försöker göra det bästa av det som är, försöker passa oss för helvetesvirus, försöker anpassa oss efter de regler och förordningar som gäller för tillfället. I Uppsala län ska vi även i fortsättningen ha lokala restriktioner. De har utökats med restriktioner för besök på krogen – eller serveringsställen, som det heter. Det ska vara minst en meter mellan borden och max åtta pers vid ett bord. Testresultaten visar att det främst är unga vuxna som blir sjuka i covid-19 just nu. Ungefär var fjärde i den åldersgruppen som testas är smittade. Gruppen utgör ungefär 15 procent av länets befolkning. Inte den största befolkningsgruppen i vårt län, men ändå… 23 procent är smittade. Det finns också många sjuka i åldersgruppen 30 – 60 år. Hur det kommer sig att så många unga vuxna är smittade finns ingen förklaring till ännu. Smittspårningen har inte hittat nåt samband. Den äldre gruppen är kanske mer yrkesverksam vilket kan påverka antalet smittade. Jag är glad att jag kan jobba hemifrån även om det är drygt. Det skulle vara betydligt mer drygt att bli sjuk. Så det gäller att hålla ut…

Hemlevererade varor

Så här kan en hemleverans av varor se ut. På fredag blir det betydligt fler kassar…

Vi bestämde oss för att inte åka och storhandla den kommande helgen utan ta en hemkörning av varor. Första möjliga dag för varuleverans från ICA Maxi i Stenhagen var fredag. (Fler ICA-butiker erbjuder numera hemkörning, men vi kikade lite på priser och ICA Maxi i Stenhagen ligger bäst till vad gäller priser på de varor vi behöver få hemkörda.) Eftersom jag sitter upptagen i Zoom-möten på fredagsförmiddagen kommer våra varor på fredag eftermiddag, nån gång mellan 13 och 16. Helt OK, för då kan jag använda min eftermiddagsrast till att ta emot och stuva in.

Fästmön ägnade en stor del av sin lediga eftermiddag till att göra beställningen. Roligare kunde hon ha haft det med tanke på den nya elektronikprylen hon har nätshoppat och som levererades igår… Ovanpå detta lagade hon mat till oss. Jag blev ordentligt mätt, men vi var förvånade över det låga antalet kycklinglår i paketet…

Kycklinglår med ris såser grönsaker och bröd

Gott och mättande med kycklinglår och tillbehör.


I kväll är vi ensamma, Gymnasisten och jag
(och familjen Katt, förstås!), och jag ska värma var sin pizza åt oss i vår &%¤?@ ugn som inte precis är världens snabbaste.

Men igår kväll för övrigt tog jag det ganska lugnt. Jag var trött och läste en del. Givetvis såg vi tredje delen av Lyckoviken på TV.

∼ ♦ ∼

Citrus halvsover på fällen i soffan

Jag var lika trött i morse som Citrus var igår kväll…

Den här dagen började mörkt förstås, men sen blev det ganska soligt. Annas arbetspass startade först klockan 16, så hon kunde ta det lite lugnt på dan. Gymnasisten hade inställd lektion igen vilket innebar ledig eftermiddag.

Jag var jättetrött i morse och hade en konstig, men intressant dröm som jag gärna drömt färdigt när mobillarmet tillrade igång. Men 7.15 satt jag nyduschad, med grekisk yoghurt i magen, vid datorn och jobbade. Jag har fått ont i höger handled (mushandleden), så jag drog på rejält med Linnex efter duschen.

Familjen Katt verkar också ganska hösttrött. Inte heller i morse var det sångövning utanför sovrumsdörren utan de fick mat och tömda pottor när jag klev upp 6.15. Sen gick de förstås och la sig på några av sina favoritställen, men både Lucifer och Mini var vakna – till att börja med, i alla fall.


Arbetsdagen malde på. 
Det är svårt att vara disciplinerad när samborna är hemma, men det är bara att hålla ut och ägna sig åt tråkigt jobb i stället för umgänge med människor och böcker. Jag hade ett viktigt möte mot slutet av dagen, ett möte som höll på att gå om intet därför att somliga inte har nån framförhållning. Nu hoppas jag att det ger ett bättre resultat än vad jag hittills har sett.

På förmiddagen tog jag en fruktstund vid tangentbordet i form av ett äpple. Till lunch åt jag ett kycklinglår från igår, fast avskalat och köttet lagt, med hamburgerdressing (!), på knäckemacka. Ett kokt ägg hamnade på andra halvan av knäckekakan. I muggen fanns varma koppen med sparris. Inte särskilt upphetsande, men det viktiga är att jag blev lite mätt och orkade fortsätta arbeta på eftermiddagen.

∼ ♦ ∼

Jag skrev till Oscar igår kväll via Barnfondens suveräna mejltjänst på min sida där. I kväll ska jag bara göra det sedvanliga, det vill säga läsa och se nåt TV-program när middagen är avklarad. Boken jag läser just nu har Stephen Kings rekommendation på omslaget, men skulle kunna vara skriven av honom själv. Sån obehaglig stämning – och en klunga barn i persongalleriet.

∼ ♦ ∼

Står jag ut? Jag vet inte. Håller jag ut? Jag måste. Men jag skulle bra gärna vilja göra som Citrus, det vill säga sova bort eländet.

Citrus sover

Skulle bra gärna vilja göra som Citrus – sova bort eländet.

∼ ♦ ∼

Avslutningsvis vill jag berätta att allt och alla är inte ”skit” på mitt jobb. Där finns människor som med enkla knep får en trött kommunikatör att gapflabba. Eller vad sägs om chefen (inte min, dock, utan en annan chef) som skickar hem post som ska påminna en om att ta mikropauser?!

∼ ♦ ∼

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En lite mindre tjock tant (?) som är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är tanten from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Hjärtat är det sämre med. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till mejlaulrika(snabel-a)gmail.com Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Detta inlägg publicerades i Böcker, Dagbok, Jobb, Krämpor, Mat, Personligt, Trams, TV och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.