Två röda italienare: Farmers Market Organic Red och Villa Cavallo 2013


Ett inlägg om två röda italienare.


 

Farmers Market Organic Italian Wine

Fylligt och prisvärt skruvkorksvin.

Ibland behöver en bara vin. På resande fot kan det vara enklast att medföra vin med skruvkork fick vi ju erfara i somras. Till vår hjälp då anlände då mammakusinen M och hennes A med en korkskruv, men är en på en bruksort i norra länet finns inga mammakusiner som kommer farande. Jag inhandlade därför en flaska Farmers Market Organic Red på Systembolaget. (Systembolaget håller på att göra om sin webbplats, därför länkar jag till en annan sajt.)

Ett vin som bara kostar 79 kronor flaskan är inget att ha höga förhoppningar på, men det här vinet förvånade mig. Det är fylligt och strävt. Vinet rekommenderas till fläsk, lamm, vegetariskt, ost och nöt. Första gången drack jag det enbart som sällskapsvin. Det rullade behagligt i gommen. Andra gången, i fredags, åt jag cheddarostbågar blandade med heta crunchybågar till vinet. Hur gott som helst.

Vinet är gjort på druvorna negroamaro and primitivo. Negroamaro är den vanligaste druvan i Apulien och ger mycket mörka viner. Primitivo, som kallas zinfandel i USA, är också en druva med svart skal som är vanlig i Apulien.

Enligt The Wine Room är det här 

”Ett kryddigt vin med inslag av fat, katrinplommon, kryddnejlika, fikon och vanilj.

Jag tycker att vinet är mycket fylligt och kryddigt. Fikon kände jag tydligt i smaken, vanilj något. Vinet är lättdrucket och helt klart prisvärt. Det får faktiskt topptoffelomdöme.

Rosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla mini


Villa Cavallo 2013

Kryddigt och nougatsmakande.

Helgens andra vin, Villa Cavallo 2013har jag druckit en tidigare årgång av, 2006. Då fick det högsta omdöme och jag kan direkt säga att det får även årgång 2013. Idag kostar en flaska 119 kronor och det är väl spenderade kronor.

Vinet är från Toscana och gjort på druvorna sangiovese och merlot. Sangiovese är en vanlig, blå italiensk druva och merlot är även den blå. Merlot odlas även mycket i Frankrike och Rumänien, för att nämna några andra länder.

Viva vin och mat rekommenderar vinet till rätter av nötkött eller lammkött. Jag drack vinet till smakrika hårdostar, Marquis och St Agur, kex och röda druvor.

Så här skriver Viva vin och mat om vinets smak och doft:

”Vinet har en kryddig och utvecklad smak med fatkaraktär, inslag av torkade körsbär, russin, nougat, choklad och ceder. 

Nougat och kryddor känns tydligt i smaken. Kryddigheten – ceder? – kände jag mest i doften. I den senare årgången noterar jag inte så mycket röda bär som i den äldre årgången, men det är faktiskt helt OK till ostarna.

Toffelomdömet för det här vinet blir också det högsta.

Rosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla mini

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En lite mindre tjock tant (?) som är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är tanten from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Hjärtat är det sämre med. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till mejlaulrika(snabel-a)gmail.com Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Detta inlägg publicerades i Epikuréiskt, Familj, Personligt, Vin och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.