Torsdag kväll den 8 oktober och fredagen den 9 oktober 2020: Effektivt och mötesrikt


 



Kära dagbok…

Citrus i Bokrummet

Citrus assisterade mig igår med att peta in ytterligare två hyllplan och stuva om lite.

Jisses så mycket jag hann med igår! Vissa dar är jag ett under av effektivitet, medan jag känner mig snudd på apatisk andra dar. Med tanke på att jag jobbade också har jag svårt att fatta hur jag hann allt jag gjorde igår. Men när jag jobbar på distans är jag mer fokuserad, det är färre avbrott (om mina sambor inte är hemma förstås, för då vill jag ju helst hänga med dem…) och jag planerar och använder min tid bättre. Sen är det väldigt praktiskt att kunna tvätta samtidigt som en jobbar. Det kan en ju inte när en sitter på jobbet. Igår tror jag att jag körde fyra maskiner tvätt. De minuter det tar att hänga tvätten sen ser jag som mikropauser som jag behöver för att kroppen ska må bra. Vidare gjorde jag slut med Toyota Uppsala, slängde skräp, var och handlade och… senare på kvällen tog Citrus och jag tag det lilla projektet med smala bokhyllan i Bokrummet. Jag fick ju två hyllplan häromdan…

Smala bokhyllan

Smala bokhyllan har fått två extra hyllplan och inrymmer nu bland annat biografier.

Att klämma in två hyllplan till är inte så svårt. Det svåra är att planera hur en ska ha det i sina bokhyllor, särskilt om en har många böcker. I smala bokhyllan hade jag tidigare lyrik, litteraturvetenskap, biografier om författare, journalistik- och medieböcker samt böcker i psykologi. Dessa flyttade jag ut nu och stoppade in i hörnhyllan till vänster om dörrhålet ut till hallen när en står inne i Bokrummet med ansiktet utåt hallen. Från hörnhyllan till smala bokhyllan flyttade jag våra biografier samt böcker i kriminologi. Kvar i smala bokhyllan blev också journalistik- och medieböckerna och psykologilitteraturen. Det finns lite plats för påfyllning. Eftersom vi läser en hel del biografier ville jag ge dessa böcker mer utrymme.

Nöjd med dagsverket luftade jag vinflaskan jag fick av Annas snälla mamma och bjöd Fästmön på ett glas när jag hade hämtat hem henne från jobbet. Till vinet åt vi några ostar, funna i kylskåpet, samt en nyköpt gorgonzola- och mascarponeost. Vinet var gott, jag blev varm och sen sov jag gott – hela natten.

∼ ♦ ∼

Citrus på en stol under Annas köksbord

Du stör i min tupplur.

Idag har jag suttit i onlinemöten nästan hela dan. Då känns det som om jag knappt hinner nåt. Men att sitta i möten är också att arbeta. Ett av eftermiddagsmötena gav mig nåt rejält att tänka på och ett uppföljande möte är bokat om lite mer än två veckor. Mellan mötena har jag försökt resa på mig och vika tvätt, för att mina vener inte ska bli inflammerade igen. Även detta arbete övervakades av Citrus. Eller… jag kände att jag mest störde henne i hennes tupplurar…

Det ösregnade i morse, men Anna cyklade iväg i sin fina randiga regnkappa inköpt i Stöllestan* 2019.

Gymnasisten var det värre med, för hans skor håller inte emot vätan så bra. Dessvärre har vi inga pjuck i rätt storlek här på Main Street att låna ut. Det får bli tidningspapper i dojorna igen sen, det funkade ganska bra sist. Hoppas han kommer ihåg att säga det till sin pappa dit han åker efter middagen. Vädret blev i alla fall mycket bättre runt lunchtid redan.

Fredagseftermiddagen avslutades med att jag fick ett mejl om att jag har vunnit en bok. Även denna gång var det hos Omnible, där jag lägger ut ungefär samma texter om böcker jag har läst som jag lägger ut här på bloggen. Den här veckan vann jag Peter Mays bok Ett kallt fall. Det är den första boken i en serie om den skotska rättsmedicinaren Enzo Macleod som tar sig an ett fall med en lärare som försvann spårlöst i Paris för tio år sen. Tack för vinsten, Omnible!

Peter Mays bok Ett kallt fall

Den här vann jag idag, ett perfekt sätt att avsluta fredagseftermiddagen med.

∼ ♦ ∼

I kväll har jag blivit medbjuden på middag när delar av Annas familj ska träffas. Då blir det ett möte i verkligheten. Alla kan eller vill inte vara med. Jag själv funderade länge hur jag skulle göra, men kände att jag ville vara med den här gången nu när jag fick. Ibland vill Annas familj göra saker på egen hand och ibland vill jag inte vara med utan tycker att de ska göra saker utan mig. Tolka nu inte in nåt i detta som jag inte menar – fråga i stället i en kommentar så ska jag försöka svara. Jag har förstås handspriten med och bord är bokat så att vi kan sitta med vettiga avstånd ifall att. I kväll ska vi äta thaimat på Koh Phangan – det är typ ett och ett halvt år sen jag var där senast…

∼ ♦ ∼

Det här är ett tidsinställt inlägg. 

∼ ♦ ∼

*Stöllestan = en Vadstenabos eget namn på sin stad Vadstena


Livet är kort.

Om Tofflan

En lite mindre tjock tant (?) som är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är tanten from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Hjärtat är det sämre med. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till mejlaulrika(snabel-a)gmail.com Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Detta inlägg publicerades i Böcker, Dagbok, Krämpor, Mat, Personligt, Vin och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.