Ett grekiskt vin: Agiorgitiko Nemea


Ett inlägg om ett rött, grekiskt vin.


 

Vin Nemea Agiorgitiko

Gott och grekiskt Nemea-vin.

När en äter grekisk mat tycker jag att även drycken ska vara grekisk. När vi besökte Akropolis på mors dag åt vi givetvis grekisk mat. Den här gången valde jag en flaska Agiorgitiko Nemea till maten. Vinet är förstås rött, men också grekiskt, och skulle passa utmärkt till ljust kött. (Vi åt kyckling.) Systembolaget för inte det här vinet, så en flaska kostade förstås lite mer än ett vanligt köpevin. Alkoholhalten ligger på 12,5 procent.

Som namnet förtäljer kommer vinet från Nemea och är gjort på druvan agiorgitiko. Druvan är blå och anses vara lite av Greklands nationaldruva. Den kan användas till olika sorters vin.

Wicked Wine, som rekommenderar vinet till såväl ljust som mörkt kött och kyckling, skriver så här på webben om vinets smak:

”Medelfyllig, rikt fruktig med inslag av mörka bär, körsbär, cassis och plommon med lätt kryddighet och ekfatston. 

Jag tyckte att vinet både doftade och smakade mycket. Det var nåt obekant i smaken, nåt som jag inte kunde beskriva. Cassis, kanske? Vinet var lättdrucket och passade utmärkt till kycklingen. Kanske var det emellertid i dyraste laget.

Toffelomdömet blir högt.

Rosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla mini

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En lite mindre tjock tant (?) som är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är tanten from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Hjärtat är det sämre med. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till mejlaulrika(snabel-a)gmail.com Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Detta inlägg publicerades i Epikuréiskt, Personligt, Vin och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.