Namnsdagskvällen och lördag förmiddag den 30 maj 2020: Bättre att ha känslor och reagera..?


 



Kära dagbok…

Bitmoji Tofflan uppspärrade ögon på skylt

Jag stör mig.

Jag stör mig på mig själv att jag blir så störd över andras ord. Jag stör mig på mig själv när jag är så lättstörd att andras ord, kanske ändå lite tanklöst strödda men inte avsiktligt onda, sårar mig. Det här har jag kämpat med i många år och det har med mitt bagage att göra. Vissa perioder går det bra, vid andra tillfällen… mindre bra. Oavsett, det är väldigt frustrerande och jag måste bara fortsätta att jobba med detta – om jag nu vill förändra mig. Ibland tänker jag att det ändå är bättre att ha känslor och att reagera. För det handlar om många års… umbäranden och snudd på en livstids försakelse. Det är svårt att ändra sig för att bättre… ”passa in”. Allt rapas inte upp här, det som har varit går inte att förändra. Men det finns taggar och det finns ett tungt bagage.

∼ ♦ ∼

Igår var det min namnsdag och det kom inget kort från mamma. I stället hade jag köpt hem bubbel till skaldjuren som jag också köpte. En flaska cava för 99 spänn bara, ingen äkta champagne. Jag har nog inte druckit champagne sen den 26 april 2016 när jag fick besked om att jag hade fått ett jobb som jag sen skulle älska och trivas med fram till oktober förra året. Färska räkor och var sin havskräfta… Jaa, det kostar. Men ibland äter även jag fiskbullar eller en macka till middag.

Vi höll oss vakna genom att se andra delen av Den gula hästen och säsongsavslutningen av Tyst vittne. Jag läste en stund innan jag somnade, men jag somnade sen väldigt snabbt.

∼ ♦ ∼

Boken Hör mig viska och kaffe på sängen i Toffle och Wifflemugg

Lite lördagsmys.

I morse skulle Fästmön upp tidigt och jobba. Jag ville ha lite sovmorgon, men jag tycker inte att 6.30 är nån sovmorgon. Därför lär även jag vara astrött i kväll, trots att jag är ledig idag. Jag klev upp och tog hand om tre maskiner torr och ren tvätt samt tömde kattpottorna. Sen gick jag tillbaka till sängen med nybryggt kaffe och låg och läste en stund. Boken jag läser är spännande och då läser jag snabbt.

När jag klev upp  började packa min ryggsäck. Jag ska åka till Slottet och klippa gräs och förhoppningsvis få lite sol på min bleka lekamen. I ryggan ligger shorts och linne, nycklarna till Slottet, handsprit och sen också min bok. Anna hämtas till Slottet i bil av mig när hon går av sitt jobbpass klockan 14. Planen är att vi ska grilla. Anna har skrivit en lååång kom-ihåg-lista med mat och grejor till mig.

För två dar sen nätshoppade jag lite nödvändigheter från Apotea, för jag vill inte springa till apoteket varenda dag. Redan i morse hade varorna levererats med tidningsbudet. Suveränt! Därför sparkade jag igång datorn så att jag på enklaste sätt kunde betala räkningen för varorna – och även passa på att skriva några rader här.

Men nu är det dags att jag sätter fart. Jag ska fixa en sallad, bädda, duscha, klä på mig, äta frukost, borsta tänderna, plocka ur diskmaskinen och packa ner mat innan jag tar hissen ner till Clark Kent* i garaget. Katterna får vara lite ensamma med varandra idag, men som jag ser det har de fullt sjå med fågelskådning. Och den som lämnar sin plats på första parkett för att äta lite, den kan glömma platsen!

∼ ♦ ∼

*Clark Kent = min lille bilman


Livet är kort.

Om Tofflan

En lite mindre tjock tant (?) som är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är tanten from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Hjärtat är det sämre med. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till mejlaulrika(snabel-a)gmail.com Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Detta inlägg publicerades i Böcker, Dagbok, Epikuréiskt, Familj, Jobb, Mat, Personligt, TV, Vin och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.