En giftig skandal


Ett inlägg om den första lästa födelsedagsboken.



Kristina Appelqvists bok En giftig skandalPå min inköpslista här på bloggen 
står böckerna, det vill säga författarnas efternamn, i bokstavsordning. Det gjorde att Kristina Appelqvists senaste bok i serien om det fiktiva Västgöta universitet, En giftig skandal, stod överst. Nu är inköpslistan till viss del även en önskelista. Och på den önskelistan, där böcker inte behöver stå i bokstavsordning, stod samma bok också på första plats. Gissa om jag blev glad när Fästmön gav den till mig på födelsedagen för några dar sen. Tack Anna!

Det ska hållas en Agatha Christie-festival vid Västgöta universitet. Rektor Emma Lundgren och litteraturforskaren Helena Waller är givetvis högst inblandade. Helena Waller har under en nyligen företagen tågresa råkat höra ett samtal mellan två kvinnor om en samling brev av Agatha Christie. Hon lyckas få kontakt med den av kvinnorna som äger breven. Breven blir förstås en av festivalens höjdpunkter. Det visar sig att många vill lägga rabarber på dem, till exempel ett brittiskt forskarpar. Men… samma morgon som deckarfestivalen ska invigas annonseras i lokalblaskan att ett mord ska ske under invigningsmiddagen. Annonsen är formulerad just som en annons i en Agatha Christies bok, Ett mord annonseras. Och mordet begås precis som i en annan bok av författaren… Polis och journalister griper sig an fallet från lite olika håll. Givetvis kan inte heller Helena Waller hålla sig ifrån egna efterforskningar.

Jag måste säga att boken börjar ytterst trevande. Språket är nästan torftigt enkelt och kapitlen avslutas rumphuggna. Visst blir jag besviken. Det här känns inte som den mysdeckare jag hade hoppats på. Men… ungefär halvvägs in i boken händer nåt. Författaren gör nån form av förändring. Plötsligt är det spännande, storyn är genomtänkt, karaktärerna blir mer levande – även om vissa mer skildras som smått karikerade typer. Några ur persongalleriet faller bort som bifigurer och det kan kännas lite konsigt, men de har ändå roller i berättelsen. Så… du som ska läsa boken – håll ut! Den blir bättre, den blir faktistkt riktigt bra. Och jag kan inte lista ut mördarens identitet. Mördaren avslöjas däremot vid en stor slutscen värdig Agatha Christie själv.

Toffelomdömet blir högt.

Rosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla mini

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En lite mindre tjock tant (?) som är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är tanten from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Hjärtat är det sämre med. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till mejlaulrika(snabel-a)gmail.com Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Detta inlägg publicerades i Böcker, Personligt och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.