Från Holmes till Sherlock


Ett inlägg om en bok som är ett mellanting mellan fackbok, biografi och skönlitteratur.



Mattias Boströms bok Från Holmes till SherlockInte tror jag att jag är den enda i hela världen 
som är fascinerad av Sherlock Holmes..? När vi var i London i juni 2017 stod ett besök på Sherlock Holmes-museet på min lista över saker jag ville göra. Fästmön hängde på. Det blev en riktigt spännande utflykt.

För ett tag sen såg jag att Mattias Boström hade skrivit en bok om detektiven, Från Holmes till Sherlock. Den har stått på en annan av mina önskelistor sen dess. Vid årets bokrea slog jag till på en utökad nyutgåva av boken. Eftersom den är ganska omfångsrik och tung passade jag på att börja läsa boken när jag var hemma och jobbade. Ja alltså, jag läste ju inte när jag jobbade, men jag behövde inte släpa den tunga boken i min ryggsäck till jobbet så många gånger. Ändå insåg jag att jag redan efter några dar var mer än halvvägs in i den nästan 600 sidor tjocka boken…

Huvudperson i den här boken är Sherlock Holmes. Läsaren får följa hur hans skapare Arthur Conan Doyle (sedermera sir framför namnet) lyckas få fram sin mästerdetektiv. Skildringen av Sherlock Holmes är så realistisk att många genom årens lopp har trott att han faktiskt har existerat på riktigt. Dessutom är Sherlock Holmes fortfarande populär. Vilken litterär gestalt är det efter typ 130 år..?

Författaren lotsar fint och intressant läsaren igenom Conan Doyles författarskap och liv, vidare genom hans familj, filmer, TV-serier etc ända fram till modern tid. Texten är inte tung även om boken är det. Den här nyutgåvan har fått fler än 20 nya kapitel sen förra utgåvan kom ut 2013. Boken har både varit nominerad och fått många fina litterära priser. Och det är den sannerligen värd! Det här är så intressant och underhållande läsning, förmedlad genom en synnerligen kunnig Sherlock Holmes-kännare.

Toffelomdömet blir det högsta.

Rosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla mini

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En lite mindre tjock tant (?) som är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är tanten from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Hjärtat är det sämre med. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till mejlaulrika(snabel-a)gmail.com Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Detta inlägg publicerades i Böcker, Jobb, Personligt och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.