Ett fruktigt rött: Pazzione by Pernilla Wahlgren 2018


Ett inlägg om ett rött, ganska lätt vin.


 

Pazzione by Pernilla Wahlgren 2018

Fruktigt och lätt.

För ett tag sen hittade vi Pernilla Wahlgrens röda på Systembolaget. Fästmön och jag blev nyfikna på vinet. En flaska Pazzione by Pernilla Wahlgren 2018 fick följa med hem till vinskåpet. Just det här vinet började säljas 2016, men jag har inte sett det förrän nu.

Vinet är gjort på hela fyra druvor: negroamaro, primitivo, merlot och sangiovese. Negroamaro odlas vanligen i Apulien (Italiens ”klack”) och ger kryddiga, mörka viner. Det kan en inte direkt säga att det här vinet är. Jag tycker snarare att primitivodruvan dominerar i smaken. Merlot sägs ge mjuka viner och sangiovese ger vanligen friska viner.

Alkoholhalten ligger på 13 procent och sockerhalten på sju gram per liter. Vinet uppges vara  inte bara ekologiskt utan även veganskt, minsann. En flaska med skruvkork kostar 89 spänn. Systembolaget rekommenderar vinet till ljusa kötträtter eller vegetariska rätter. Det kan även passa till fläsk. Anna och jag provade var sitt glas till smakrika hård- och mjukostar, kex, kexstavar och oliver.

Så här skriver Systembolaget på sin webbplats om vinets smak och doft:

”Fruktig smak med inslag av fat, mörka körsbär, örter, björnbär och vanilj. […] Fruktig doft med inslag av fat, mörka körsbär, viol, björnbär och vanilj.

Att smaken är fruktig håller jag definitivt med om. Det är även doften. Men jag känner inte vanilj alls. Däremot anar jag bären och doften av viol. Vinet är lättdrucket, det har fin färg och kort eftersmak. Jag håller inte med Systembolaget om att det är medelfylligt, jag tycker att det är lätt.

Det här är ett helt OK vin som jag tror passar rätt bra om somrarna när det är varmt och såna som jag envisas med att vilja dricka rött och inte vitt.

Toffelomdömet blir högt.

Rosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla mini

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En lite mindre tjock tant (?) som är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är tanten from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Hjärtat är det sämre med. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till mejlaulrika(snabel-a)gmail.com Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Detta inlägg publicerades i Epikuréiskt, Personligt, Vin och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.