Luciakvällen och lördagen den 14 december 2019: Julkompisar och gott & blandat


 



Kära dagbok…

Jag blev kvar lite länge igår kväll på jobbet. Gymnasisten hade redan ätit när jag kom hem. Det fanns inget hemma för mig till kvällsmat, så jag fick ge mig ut igen. Det blev fredagsburgare (halloumi) på Phil’s, men innan dess passade jag på att införskaffa lite kompisar till jul. Jag köpte dels julsnaps i form av Östgöta sädes. Sen blev det ett antal flaskor och burkar julöl. Det är roligt att prova olika sorter, tycker jag, men Julmumma är förstås favoriten. En flaska sånt tar jag alltid till maten på julafton.

Julöl och julsnaps

Mina julkompisar.


På tal om jul fick jag mitt första och troligen enda julkort igår. 
Det var från Tom och Carole i England och typiskt nog har jag inte deras adress. Jag får skriva ett långt julmejl i stället till Tom och skicka med lite bilder från Uppsala och på katterna, det brukar han gilla.

Jag fick också januarinumret av Antiktidningen (som tyvärr inte längre har nån vettig webbplats att länka till). Det finns inget så mysigt som att läsa den och äta choklad till. Frukt & mandel matchade dessutom omslaget i rosa.

Gymnasisten somnade tidigt och när hans mamma kom hem var det tyst i Pojkrummet. Anna och jag kikade på en del avsnitt av olika TV-serier vi följer och som jag spelat in på DVD-hårddisken. Klockan hade passerat midnatt innan vi kom i säng.

∼ ♦ ∼

Boken Franska kort och kaffe på sängen

Franska kort i sängen – och på väggen…

I morse väcktes vi vid fyratiden av en skrikande och kräkande katt (= Lucifer). Ja det var inte så farligt med kräkandet, det var mest vätska, men det som kom hamnade rätt mycket på en nytvättad matta. Sen sov vi vidare några timmar. Katterna fick mat och vi fick kaffe på sängen av mig. Det kändes inte helt fel att ligga kvar en stund och läsa, för den här decemberdagen var mörk och regnig.

Men sen skulle ju somliga (Anna) iväg och jobba och andra dammsuga (jag), så vi satte fart med frukost (Anna) och kattpottömning (jag).

Gymnasisten joinade oss vid frukostbordet, vilket inte alltid händer. Men han var faktiskt inte den enda som var trött. Familjen Katt har mest legat utslängda här och var och sovit.

Efter en behövlig dusch och påklädning, förstås, gick jag upp på stan för att handla lite… gott & blandat. Det vill säga jag köpte just Gott & Blandat, men även middagsmat till mig själv så att jag och Gymnasisten kan äta tillsammans i kväll, lunchmat till Anna i morgon, goda ostar till kvällen samt en liten godispåse till Anna och en choklad till mig. Vi borde inte, men det är ju trots allt lördag. Jag köpte även duschmousse och lotion till mig själv på Rituals. Det går åt en del sånt när en duschar och smörjer in sig varje dag.

På hemvägen började det regna. Då smakade det extra gott med en typisk decemberfika för oss två människor.


Gymnasisten är nu iväg och handlar, 
medan jag väntar på att maskinen ska tvätta färdigt svart tvätt. Sambon jobbar till klockan 20 i kväll och till klockan 16 i morgon. Om planerna följs ska vi julmöbla* här hemma i morgon kväll. Gymnasisten har lovat hjälpa mig bära ner jullådorna från vinden. Det blir väl lite jul här också, trots allt.

∼ ♦ ∼

*julmöbla = julpynta hemmet


Livet är kort.

Om Tofflan

En lite mindre tjock tant (?) som är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är tanten from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Hjärtat är det sämre med. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till mejlaulrika(snabel-a)gmail.com Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Detta inlägg publicerades i Böcker, Dagbok, Epikuréiskt, Jobb, Personligt, TV, Vin och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.