Onsdag kväll den 27 november och torsdagen den 28 november 2019: Tribut till Tillvaron (men först till Anna och Tofflan)


 



Kära dagbok…

Det finns inte så mycket mer att skriva om gårdagskvällen än det jag skrev igår. Jag tvättade och hämtade hem sambon. Med en gemensam kraftansträngning, störst från Annas sida, genomförde vi en beställning av hemleverans av mat, hygienartiklar, kattmat och kattsand från ICA Maxi Stenhagen. Hoppas verkligen, verkligen att de nu har kattsanden så att de kan leverera på fredag med de andra varorna. Det är faktiskt mest på grund av sanden och lådorna med kattmat som vi beställer hemtransport. Våra ryggar älskar att få sanden inburen till hallen!

Det blev i vart fall en stund över för skönlitterär läsning igår kväll. Boken jag läser ligger inte bara på plus för sina HBTQ-teman, när självaste Tofflan och Anna nämns – i kärleksfulla termer! – kan du säkert förstå vad det troligen blir för slutomdöme…

Tofflan och Anna i boken Om allt vore annorlunda

Boken ligger på plus, särskilt efter detta.

∼ ♦ ∼

Åter en regnig morgon. Lucifer pipplade lite i morse, men när han och de andra hade fått biff gick de och la sig igen. Mina mänskliga sambor brukar benämna Bokrummet som mitt rum. Det är som synes fel, det är Citrus (som aldrig kan vara still när en ska fota henne!) och Lucifers rum i själva verket. Redan i morse hade de intagit sina positioner…

Citrus och Lucifer i Bokrummet

Nej Bokrummet är inte mitt, det är Citrus och Lucifers.

 

Boken Kommunikation i förändringsprocesser

Installationen och tributen till Tillvaron vill inget annat än bli berörd.

Jag skuttade iväg denna härligt mörka och blöta novembermorgon till mitt lika härliga och stimulerande arbete. SKOJAR (gissa om vad…)! Av dagens tre möten var två väldigt givande (på riktigt). Utöver möten har jag, ironiskt nog, jobbat med att förfärdiga en checklista för nyanställda som jag och en kollega fick i uppdrag att ta fram. Målgrupp för listan är våra chefer som behöver hjälp med att hålla reda på vad de är ansvariga för och när ifråga om nyanställd personal. I förvaltningen finns flera såna här listor och annat material, så jag uppfann inte hjulet ytterligare en gång helt på egen hand. Men jag har nog både en och två gånger funderat över hur mycket en ska curla dem som har så mycket mer i lön än en själv.

Som en liten tribut till Tillvaron har jag gjort en installation på mitt skrivbord där jag med stark lampa belyser pärmen på den bok jag fick igår. Och tro mig, det här konstverket längtar efter att bli berört!

∼ ♦ ∼

Idag lyckades jag inte undslippa julen. Nja, det är inte så att jag träffade tomten, direkt, men jag träffade en person som jag gärna hade sett som min eller nån annans chef. Vidare träffade jag en kollega från en annan avdelning som delade med sig av sin frukostservett när jag bröt ihop för en kort stund på grund av Tillvaron. Några timmar senare höll jag på att bryta ihop av julfrossa intill den här gigantiska tingesten – i plast…

Gigantisk plastjulgran

Gav mig nästan julfrossa.


Och i natt kommer snön, sägs det… Fy faaan… 
Vilken tur då att den här bokhandeln öppnar i helgen och den är på gångavstånd från hemmet!

Böcker och bläck

Klockan 10 på lördag öppnar Böcker & Bläck på Stationsgatan 11 i Uppsala!

∼ ♦ ∼

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En lite mindre tjock tant (?) som är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är tanten from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Hjärtat är det sämre med. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till mejlaulrika(snabel-a)gmail.com Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Detta inlägg publicerades i Böcker, Dagbok, HBTQ, Jobb, Personligt och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.