Ett ostamarone: Amarone della Valpolicella Casteloro 2016


Ett inlägg om ett Amaronevin för ostar.


Amarone della Valpolicella Casteloro 2016

Ett fylligt och prisvärt ostamarone.

Sambon köpte hem ett par flaskor vin för ett tag sen (före ryggskottet). Ett vin hade vi druckit tidigare, men den andra flaskan blev en ny bekantskap. Vi äter som bekant gärna ostar till rött vin. Det är inte helt lätt att hitta fylliga rödviner som faktiskt rekommenderas till ostar, märkligt nog. Anna lyckades i alla fall hitta ett riktigt ostamarone i Amarone della Valpolicella Casteloro 2016.

Systembolaget rekommenderar vinet till lagrade hårdostar, men även till rätter av mörkt kött, typ nöt, lamm eller vilt. Vinet är dessutom mycket fylligt.

Vi plockade ihop var sin rejält fylld assiett med ostar av olika slag, inte enbart lagrade hårdostar dock. Här rymdes även ett par getostar sen förra helgen samt en bit S:t Agur, lite Brie med mera. Vi laddade också med färskostfyllda paprikor och oliver av olika sort.

Det här Amaronevinet har en hög alkoholhalt, hela 15 procent. Även sockerhalten är hög och ligger på nio gram per liter. Priset, däremot, är lågt för att vara ett Amaronevin, 169 kronor.

Så här skriver Systembolaget på sin webbplats om vinets smak och doft:

”Utvecklad, kryddig smak med liten sötma, inslag av fat, russin, chokladpraliner, torkade körsbär, tobak, svartpeppar och kryddnejlika. […] Utvecklad, kryddig doft med inslag av fat, russin, chokladpraliner, torkade körsbär, tobak och plommon.

För mig var doften av tobak och plommon tydlig. När det gäller smaken drog den helt klart åt det kryddiga hållet. Jag kände även en touch av torkade bär. Till de smakrika ostarna passade vinet utmärkt. Trots att det var både fylligt och starkt gjorde det mig inte alls tung i huvudet.

Det här är ett riktigt prisvärt Amarone och det får högsta Toffelomdöme.

Rosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla mini

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En lite mindre tjock tant (?) som är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är tanten from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Hjärtat är det sämre med. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till mejlaulrika(snabel-a)gmail.com Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Detta inlägg publicerades i Epikuréiskt, Krämpor, Personligt, Vin och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.