Torsdag kväll den 24 oktober och fredagen den 25 oktober 2019: Skit, litteratur och fest


 



Kära dagbok…

Tablettask Konferens

Igår var den extra välkommen.

När det är skit med det mesta är det guld värt med kollegor på gamla avdelningen eller andra avdelningar som muntrar upp och peppar en. Igår eftermiddag hade jag ett arbetsmöte med en kollega vid en annan avdelning, en kollega jag har jobbat mycket bra tillsammans med. Och en behöver inte säga så mycket för att sagda kollega ska förstå. Ibland finns det inte mycket att göra åt saker och ting. Framför allt kan andra människor inte lösa dina problem. Men de kan stötta och få en att tillfälligt glömma eländigheterna (!) – med lite socker. Konferenstablettasken har figurerat tidigare i liknande sammanhang. Igår var den extra välkommen – och dessutom fylld. Tack snälla C!!!

∼ ♦ ∼

Igår kväll blev det en del otäcka mord på TV i form av programmet I huvudet på en mördare. Säsong 3 hade premiär och det handlade om ett riktigt vidrigt mord. Innan dess hann jag läsa ut en bok om fiktiva mord på unga tjejer. (Och supande Ulrikor!..) Nä fy, nu har det blivit för många mord och eländen så jag bytte till en mer snäll bok om en bokcirkel. Fast även där handlar det om ett mysterium med en försvunnen kvinna.

∼ ♦ ∼

Den här fredagen inleddes med invigning av nya avdelningen. Men först hade jag förstås fikat lite hemma, för det lockade mig inte så mycket att fika och fira. Jag hade tänkt ta sovmorgon och anlända till Universitetshuset halv nio. Jag var där tio över åtta. Tyvärr gjorde jag ett misstag och läste ett mejl. Sen kände jag bara att ”va fan…” så jag skippade som sagt fika och nappflaska plastflaska (Miljövänligt? Nja, plast som plast även om den är återvunnen, tycker jag, dårå.) I stället marscherade jag till jobbet och utförde den uppgift jag blivit ålagd.

Jag ringde för att boka en tid och fick en sån nästa fredag. Lunchen blev kokt fisk och den intog jag närmare halv ett. Hela eftermiddagen, med avbrott för en kvarts fikarast, ägnade jag åt att uppdatera externwebben, ett uppdrag som jag blivit tilldelad.


Folk ska gå på jobbfest i kväll,
själv ska jag festa med sambon. Mer om detta kanske kommer i morgon. Domkyrkan visar jag däremot inte här i morgon, så håll tillgodo med veckans sista bild på denna!

Domkyrkan sedd från St Olofsbacken fre morgon 25 okt 2019

I morse såg jag Domkyrkan från S:t Olofsgatan.

∼ ♦ ∼

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En lite mindre tjock tant (?) som är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är tanten from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Hjärtat är det sämre med. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till mejlaulrika(snabel-a)gmail.com Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Detta inlägg publicerades i Böcker, Dagbok, Jobb, Personligt, TV och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.