Söndag kväll den 28 juli och tredje semesterveckans första dag 2019: Reglerad skuld, hjälpa eller stjälpa


 



Kära dagbok…

Igår var det hur varmt som helst. Jag vet inte hur många gånger jag duschade och hur många gånger jag svettades ihjäl mig i alla fall. Sambon öppnade upp rutorna på ballen* och så satt vi där och åt vår tonfisksallad ganska sent på kvällen. Katterna var instängda, men gnällde inte särskilt mycket för det. Det var mest Citrus som gärna ville komma ut på ballen. Och det fick hon lite senare, när vi hade varit ute på en kvällspromenad och balkongen var utvädrad.


Även igår gick kvällspromenaden upp till Höganäsparken 
och där runtomkring. Det är riktigt synd att jag inte har en liten unge, för där finns ett par rätt roliga lekplatser. Men där är också fint att promenera. Vi kikade på odlingslotterna och på den stängda trädgårdsföreningen Viola. Där har vi läst att en får komma in och titta lördagar kl 10 – 12 – om en har sällskap av nån som har en stuga där. Det vill jag göra i höst!

∼ ♦ ∼

Jag läste en del igår kväll och i natt. Det blir så av värmen – och semestern, förstås – att en vänder lite på dygnet. Men det är lite skönt att kunna göra det. I natt läste jag ut deckaren om mord i Uppsala och på Gotland och bytte till en annan nyutkommen deckare om mord i Uppland. Var det nån som sa att jag är enkelspårig? I morse fortsatte jag förstås att läsa om morden nånstans i Uppland.


Men idag skulle jag iväg och reglera en skuld. 
Jag kände väl inte så jättemycket för att gå ut i hettan. Som tur var blev jag glatt överraskad av en sval vind och lite molnigare himmel. Det ska visst regna i natt och i morgon och det ska bli rejält svalare i morgon. Det blir bra, det, för då ska vi klippa gräset i Slottsträdgården.

Bayerska bryggeriet

På väg för att reglera en skuld passerade jag Bayerska bryggeriet. Tror inte att det ligger kvar i huset, men skylten är fin.


Sambon hade påbörjat ytterligare ett balkongprojekt
när jag kom hem. Detta förde med sig att jag flyttade upp en antik stallykta som varit mina farföräldrars på vinden eftersom lyktan inte är kattsäker. I samma veva kastade jag pappas sidenkudde som legat ute på ballen under ett helt år och inte såg så fräsch ut. Det är bra med utrensningar och jag önskar att jag vore bättre på det och även att jag kunde rensa ut sånt som jag inte vill ha i mitt liv. Sånt som finns där och tar upp plats och gör eller ser till att såren är färska. Jag önskar att jag hade en bod, ett skjul, där jag kunde stoppa alla såna trasiga saker och tankar till dess att jag blir redo att slänga dem. Nu nöjde jag mig med att kyla av mig uppe bland takåsarna. Så lätt det skulle kunna vara…

∼ ♦ ∼

Jag har strukit två par jeans och lite annat samt hämtat ner galgar från vinden – jag har ju köpt så mycket kläder på sistone att galgarna i garderoben har tagit slut. Mina sambor har varit och köpt middagsmat till i kväll och till i morgon – och ett paket glass. Jag blev mycket piggare av en glasstrut. Nu ska vi se om jag kan hjälpa eller stjälpa till med matlagningen… Det mulnar på…

∼ ♦ ∼

*rutorna på ballen = glasrutorna på balkongen


Livet är kort.

Om Tofflan

En lite mindre tjock tant (?) som är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är tanten from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Hjärtat är det sämre med. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till mejlaulrika(snabel-a)gmail.com Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Detta inlägg publicerades i Antikt-retro-secondhand-loppis, Böcker, Dagbok, Familj, Mat, Personligt och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.