Kvällen den 1 maj och onsdagen den 2 maj 2018: På menyn och utanför…


 



Kära dagbok…

Lyckokaka You have a strong desire for a home

Lyckokakans budskap stämde precis.

Jorå, nog stämmer orden på lyckokakan in! Jag älskar hem och familj och skulle helst vilja vara hemma jämt just nu och läsa och umgås, men… när det kommer till mat… Det är svårt, för jag avskyr verkligen såväl matlagning som disk – och älskar att äta god mat. Fantasin är dålig, fast trots att det fanns en meny som angav att E och jag skulle äta chicken nuggets på kvällen den 1 maj, så… Nää, jag var inte ett dugg sugen. Och E var inte svåriväglurad till China Garden där vi vältrade oss i buffémat och glass med frukt till dessert.

Glass och konserverad frukt

Vi åt till och med dessert…

Jag skämdes när vi hade satt oss så jag skickade iväg ett skamset sms till min sambo tillika E:s mamma och berättade vad vi skulle göra. Sen utlovade jag en Kina-middag för bara henne framöver. Den stackarn, som fick hålla tillgodo med diverse rester ur kylskåpet innan hon skulle iväg och jobba kvällspass. Ja, jag hade riktigt dåligt samvete. Men gott var det och jag slapp att laga mat, plocka undan och diska kastruller.

De enda jag serverade mat var familjen Katt – och dess medlemmar åt med varierande aptit: Citrus var fram till matskålen och vände, Lucifer och Mini glufsade en kort stund, men gick sen.

 

 

Citrus med vattenkannan

Min lilla hjälpreda!

Gårdagskvällen gick ganska fort. När vi var ute var det mulet och lite kallt. Sen kom solen och jag satt en liten stund på ballen* och läste. Louise Boije af Gennäs visar att hon är en driven författare och klarar av att skriva psykologiska thrillrar. Boken Blodlokan, som är den andra födelsedagsboken jag läser, är riktigt spännande – och otäck! – från starten.

Citrus och jag gick och vattnade krukväxter sen. Hon var mycket nyfiken på vattenkannan och ville gärna hjälpa till. Jag har insett att hon föredrar tysta hushållsprylar framför helvetesmonster som dammsugaren. Så ofta som vi dammsuger skulle en kunna tro att den lilla vande sig vid monstret. Men icke! Vattenkannan är bättre, dammsugaren är ett monster.

 

Det blev mer drama på kvällen igår här – som om det inte räckte med getingdramat. Somliga låg mest och sov…

Lucifer ligger på rygg i farfarsfåtöljen

Somliga sov, om än i sin speciella stil…

Och sov och sov och sov och märkte först ingenting…

Sovande Lucifer

Den som sover syndar icke…

Sen blev det catfight mellan mor och dotter i vardagsrummet. Mini var säkert uppretad för att hon varken fick ligga i skrivbordsstolen eller följa med E in i duschen.

Catfight Citrus och Mini

Catfight! Strax före och efter bilden flög mor och dotter på varandra och fräste och klöstes.

Då vaknade Snuffe a k a Lucifer och blev lite… rädd…

Lucifer med tassen över ansiktet

Hjälp, slåss ni, tjejer???

∼ ♦ ∼

Efter fyra dars ledighet var det en smula tufft att komma igång och jobba. Men min onsdag började med en kommunikationsövning med ett av avdelningens team och det är alltid stimulerande och roligt. Framför allt gillar jag ifrågasättande, men också högt i tak för diskussioner på de här övningarna. Det var det i dagens team och jag gick energipåfylld därifrån. Utöver det hade jag lite intranätsaker att fixa, uppdatering av extranätsida samt kommunikationsrådgivning i ett visst ärende. Med en tre dagar kort vecka blev det också jobb med nyhetsbrevet som ska ut på fredag. Nästa vecka är även den kort. Då är jag ledig torsdag – söndag. Det är skönt, samtidigt som jag har mycket att göra före sommaren.

Team e-lärande kommunikationsövar

Idag tränade jag kommunikation – och gruppfotografering – med Team e-lärande. Det är mitt ena öga som står ut till vänster i bild.

∼ ♦ ∼

Hemma stod det korv med bröd på menyn och det blev det. Anna skenade upp och ner i tvättstugan, och själv smet jag iväg för att hämta ett paket, så hon fixade matlagningen också. Men innan jag kom hem träffade jag på bekantingar, den ena syns nedan till höger om korven, den andra var Rippe, minsann!

∼ ♦ ∼

Deklarerat

Deklarera gjorde jag redan i mars.

Idag är det sista deklarationsdagen. Jag deklarerade helt elektroniskt i år, för det hade min mäklare rått mig att göra. Med vännen Agnetas glada tillrop i luren gick det bra, men jag var så nervös. Jag tycker att det är krångligt med siffror och blanketter avskyr jag. Varför ska det vara så svårt att deklarera? Dessutom var det ändringar i min deklaration och jag skulle också skicka med en blankett om försäljning av bostadsrätt. Nu har jag ingen aning om jag får tillbaka pengar eller om det blir kvarskatt, men jag satte in en nätt summa på mitt skattekonto så snart min lägenhet i New Village var såld. Hoppas det räcker… I år är det första året som brevinkasten för deklarationer är stängda hos Skatteverket. Detta har, enligt media, orsakat deklarationskaos (!) och Skatteverket har därför förlängt möjligheten att lämna in pappersdeklarationen med en dag. En stilla undran: varför lämna deklarationen i sista minuten..?

∼ ♦ ∼

I kväll bänkar jag mig framför TV:n klockan 21. Då visar nämligen TV4 det första av ett gäng nya Morden i Sandhamn. Totalt är det fyra böcker som har filmatiserats och varje bok består av två entimmeslånga avsnitt inklusive reklam. Del två visas redan i morgon. Morden i Sandhamn-filmerna brukar vara lagom spännande – men böckerna är förstås bäst.

∼ ♦ ∼

*ballen = balkongen


Livet är kort.

Om Tofflan

En lite mindre tjock tant (?) som är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är tanten from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Hjärtat är det sämre med. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till mejlaulrika(snabel-a)gmail.com Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Detta inlägg publicerades i Antikt-retro-secondhand-loppis, Böcker, Dagbok, Epikuréiskt, Familj, Film, Jobb, Mat, Media, Personligt, TV, Vänner och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.