Recension: Hennes ögon blå

Lisa Hågensens bok Hennes ögon blåI januari månad i år fick jag en förfrågan av Hoi Förlag
om jag ville recensera en nyutkommen pocketutgåva. Lisa Hågensens bok Hennes ögon blå kom ut redan 2012 och i början av 2021 var det dags att ge ut boken i pocket. Jag försökte ärligt talat komma undan eftersom jag hade fått för mig att boken vänder sig till en yngre målgrupp. Boken anlände och först nu, en månad senare, har jag läst den och inser att jag hade fel – det här är helt klart en bok för vuxna läsare. Tack till förlaget och Hanna Åberg som stod på sig och övertalade mig!

Boken Hennes ögon blå är författarens debutroman och tillika första delen i serien om Raili och Ylva. Raili är ganska nybliven singel och hyr en stuga vid sjön Lövaren. Där bor ett antal familjer som efter hand visar sig dölja en och annan hemlighet. Gubben Olofsson blir lite av Railis kompis. Det är också troligen Railis utredningar tillsammans med sin kollega Ylva på biblioteket som leder till Olofssons död. Den historien utspelar sig 2011. Parallellt får läsaren sig till livs en berättelse från 1670-talet, en tid när häxjakten är i full gång. En ung kvinna anklagas, hon både fängslas och torteras, men lyckas fly. Detta ska visa sig få konsekvenser flera hundra år senare.

Jag hade som sagt inte så höga förväntningar på den här boken, men jag blev glatt överraskad. Boken är spännande redan från början. Författaren bygger upp en ruggig stämning. Visst finns det övernaturliga inslag, men dessa tar inte överhanden – i alla fall inte helt. Sen tycker jag att boken blir lite seg och berättelsen aningen långdragen nånstans i mitten. Kanske hade den vunnit på att vara 100 sidor kortare.

Författarens starka sida är personporträtten. Genom att levandegöra karaktärerna och visa på hur osäkra våra bedömningar är av andra människor blir berättelsen riktigt kuslig. Men givetvis är det centralfiguren Raili, bokens jag, som är den mest framträdande karaktären och det är genom Railis ögon läsaren får se övriga inblandade.

Den här boken tilltalar mig mycket. Kapitlen är lagom långa, språket flyter på bra utan grammatiska fel eller konstigheter. Dessutom är boken understundom lite rolig, framför allt när det gäller huvudkaraktären Railis insikter om sig själv och uppfattningar om personer i omgivningen.

Detta inlägg publicerades i Böcker, Personligt och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

WordPress.com-logga