Recension: Deadline

Ett inlägg om en rykande färsk septemberbok.

Rebecka Edgren Aldéns bok DeadlineEn dag i augusti, när det mesta i livet kändes tråkigt,
knölade brevbäraren in ett paket i brevinkastet. Paketet satt fast, så jag blev tvungen att öppna dörren och dra ut paketet från utsidan. Men det var det värt! Avsändarna var Norstedts förlag och Rebecka Edgren Aldén. Författaren hade sänt mig sin tredje spänningsroman, rykande färsk från tryckeriet och vid den tidpunkten ännu inte utgiven. Så snart jag kunde kastade jag mig över själva boken och läsningen, men se detta inlägg publiceras inte förrän den 21 september, det vill säga bokens första recensionsdatum. Notera dock att det inte fanns nåt som helst förbehåll om att boken skulle recenseras. I stället hittade jag en fin och personlig hälsning från författaren inuti boken. Men jag respekterar datum och även om det här bara är en blogg publiceras inget i förväg. Stort TACK till såväl förlag som författare för att jag har fått läsa Deadline!

Bokens huvudperson Anna får ett riktigt toppenjobb på ett livsstilssmagasin. Magasinets chefredaktör Diana är en välkänd influencer, men hon har inte riktigt förmågan att chefa på tidningen. Anna blir därför anställd som andreredaktör och ansvarig utgivare. Jobbet är fullt av utmaningar, inte minst att leda en personalgrupp på en redaktion där tempot är högt. Magasinets förra chefredaktör har blivit svårt hjärnskadad efter en olycka. Detta påverkar också gruppen liksom Dianas manipulativa sätt. Den höga arbetstakten och de många sena kvällarna gör inte heller direkt underverk med Annas relationer till man och barn.

Jag får genast vibbar från Djävulen bär Prada! Men också nåt annat. Anna är en klok person och även om hon inledningsvis dras med en aning i det glammiga i tillvaron känner hon snart av att nåt är väldigt fel. Författaren bygger upp en obehaglig och kuslig stämning. Vem är det som smyger omkring på redaktionen om kvällarna? Vem är det som förföljer vem? Vem har ihop det med vem och vem går på porrklubb? Men framför allt… vem kan Anna lita på?

Karaktärerna tecknas med några få streck – sen står de tydliga framför läsaren att göra sina egna tolkningar av personer och personligheter. Miljöerna beskrivs realistiskt, allt ifrån bubbel och röda mattor till gymmet och Annas hem. Det märks tydligt att författaren vet vad hon skriver om när hon skriver om jobbet på en redaktion.

Det tar emellertid en god stund att komma in i bokens kärna. Nåt är väldigt fel, men exakt vad det är kan varken bokens Anna eller jag som läsare sätta fingret på. Galna och psykopatiska chefer har vi väl alla råkat ut för. Fast är det inte egentligen nåt mer här? Jag tycker att det tar lite för lång tid innan jag får riktigt kläm på det hela. Ett par ställen i boken hittar jag som kanske skulle ha behövt en genomläsare med aningen skarpare blick. Men… boken är fruktansvärt spännande, jag läser den snabbt och jag vill helst inte lägga den ifrån mig för att sova eller jobba.

Boken tar en vändning efter cirka två tredjedelar. Bland annat lyfter den fram vissa synnerligen vidriga brott i ljuset. Det här är helt klart en annorlunda spänningsroman och inte nån vanlig kriminalroman. När väl Mordet sker, då blir det visserligen ännu mer spännande, men det är vändningen i boken som gör den stora skillnaden. Boken får ett helt annat djup mot slutet, nåt jag inte kunde förutse. Och precis så ska en riktigt bra spänningsroman vara.

Det här inlägget postades i Böcker, Personligt och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.