Kära dagbok…

Söndagen den 9 augusti 2020

Anna vid hotellfrukosten sön 9 aug 2020

Anna på bilden och jag grundade med frukost på hotellet.

Att vara utan bil i Motala är inte så stort problem egentligen eftersom där inte finns några direkta avstånd till saker och ting. Men ändå. Är det sommar, sol och 30 grader varmt bör en vara rustad. På söndagen rustade Fästmön och jag oss med en hotellfrukost som var… sisådär. Frukostpersonalen var inte särskilt trevlig och när jag bad om salt fick jag först ett saltkar som var i princip tomt (det var av glas så det syntes). Men… vi åt ordentligt innan vi gav oss iväg för att införskaffa blommor.

I stan fanns ingen blomsteraffär, än mindre nån öppen affär, men relativt nyöppnade Coop, som ligger där Park Hotell (tror jag det hette) låg, var det gångavstånd till. Där hade vi kollat med såväl vännen FEM som vännen Inna att det fanns buketter att köpa. Jag köpte gerbera och lite blandat i en fin, somrig bukett. Buketten var till mina föräldrar och morföräldrar. Eller till deras grav, rättare sagt.

Det var fina blommor, men ändå. Det kändes rätt torftigt. Och det blev bara ett enda besök till graven. Jo, jag vet. Det är gångavstånd till allt i Motala, men det är också väldigt mycket uppför till kyrkogården. En springer liksom inte i 30 graders värme. Jag fick i alla fall sätta ner min bukett hos mina kära och jag pratade en stund med dem, bland annat berättade jag om bilen. Min pappa hade blivit galen på Toyota Uppsala

Graven 9 aug 2020

Mina käras grav.

Jag och Anna efter badet

Jag och Anna efter badet.

Sen började vi vår marsch ut till Varamon – vi var mycket badsugna båda två. Där jag en gång cyklade går nu en väg enbart för bilar och över den en gångbana. Sen var jag lite lost och såg till att vi fick ta en omväg runt Z-parken. Till sist kom vi fram till Brandbryggan efter att ha svidat om till badkläder under på en toalett. Och tro det eller ej – för det finns ingen bildbevis! – men jag var först i badet. Det var kallt och jag gick runt det som en gång var en flotte vid Brandbryggan och doppade mig bara innan jag sen klev upp igen. Anna var i en längre stund och simmade lite. Vi var förstås inte ensamma, så det var väl lite därför också som vi inte badade så länge eller la oss på stranden utan höll oss på bryggan. Men ändå. Nu har jag badat i Varamon och det var nog typ 30 år sen… Efter badet gick vi upp till Vättershall och tog vätske- och saltpaus i form av var sin öl och nötter.

Det är bara att inse att jag nog inte är nån bra Motalaguide.
Jag tyckte att vi skulle gå en annan väg tillbaka hem, längs med Vätterpromenaden, eftersom jag trodde att det skulle fläkta där. Det var stekhett på vägen dit och det fläktade inte alls. Men vi passade på att titta på och fota Motalabron i dagsljus också.

När vi kom fram till hamnen
köpte vi laktritsglass från Götlunda samt bokade bord på Hamnkrogen innan vi gick hem, fräschade till oss och gick ner till hamnen igen för att äta middag på tukvinnahand.

Götlunda lakritsglass i hamnen

Götlunda lakritsglass i hamnen efter den långa marschen.

∼ ♦ ∼

Äntligen blev det middag i hamnen!
Lustigt nog åt jag nästan likadan middag som kvällen innan, men jag tog pommes frites i stället för potatisgratäng till kycklingen och citrontartufon smakade mycket mera citron på Hamnkrogen än på Sjöglimten.

Trots att vi hade gått bra långt på dan
ville vi fortsätta lite till. Efter middagen gick vi till Stadsparken. Där hittade vi inga mördade flickor, men väl gröna, cyklande män och en fullkomligt underbar färgprakt av olika blommor. De gröna, cyklande männen samt blommorna låg där det tidigare varit en fontän.

Innan vi gick hem till hotellet tog vi förstås några bilder av Motalabron vid solnedgången. En sån underbar kväll som ger en energi länge!

∼ ♦ ∼

På våra mobiler har vi såväl stegmätare som vägmätare. Lustigt nog gick vi inte bara olika många steg den här söndagen, vi gick olika långt – trots att vi var tillsammans hela tiden. För min del är i alla fall 18 929 steg och 11,8 kilometer rekord för mig. Mina proppiga ben tackar för detta och jag tänker faktiskt be Anna ge mig den sista sprutan blodförtunnande i morrn.

To be continued…

Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till mejlaulrika(snabel-a)gmail.com Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Böcker, Dagbok, Epikuréiskt, Familj, Krämpor, Mat, Personligt, Vänner och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Motalaresan sommaren 2020: Del 2 Föräldrabesök, Varamobad och färgprakt i Stadsparken

1. Låter som ni haft det riktigt bra, även om det kanske är onödigt varmt så jobbade ni på bra tycker jag ! Satt nog fint med ett bad efter promenaden..

Häftigt med vegetariska cyklister i parken 🙂

• Tofflan skriver:

Det var skönt att komma hemifrån några dagar och att göra sånt som man annars inte gör, badar, t ex. Jaa, stadsparken i Motala var ett tillhåll för a-lagare när jag var ung och inte en plats man gick till. Nu är där så fint, många blommor och stora gröna ytor med bord och bänkar där folk picknickade. Riktigt fint! Och de gröna cyklisterna var jättehäftiga! Tre stycken fanns det. 😛

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.