Krister-dagen 2017: Sol och städning även på jobbet


 



Kära dagbok…

Det var nån som somnade väldigt gott igår kväll – på soffan. Eftersom temperaturen sjönk utomhus blev jag lite frusen och detta ledde till att jag tog ett glas vin. Med några goda ostar till, förstås. Samt en chokladbit.

Jajamens!

som Bosse J. brukade säga. Nu blir det mer begripligt varför jag är tjock. Men gott var det – och gott sov jag. Det vill säga, jag läste en stund, kacklade en kvart med Fästmön (det är mycket med det blivande samboskapet som ger ringar på vattnet…) och såg tio minuter av TV4:s Beckfilm. Vid sista reklampausen före nyheterna vaknade jag till på grund av volymökningen. En fördel eftersom jag behövde tandtråda och borsta tänderna. Resten av natten sov jag lika gott och vaknade inte förrän kvart över fem i morse. Utvilad!

∼ ♦ ∼

St Paulian blommar i jobbfönstret

St Paulian i jobbfönstret bryr sig inte om kylan, men såg extra fin ut i solen idag.

Det var verkligen skitkallt i morse, tre minusgrader och lite till. Jag fick leta upp ett par bättre skor än gympadojorna. Sen har jag börjat använda en av de tre sjalarna jag sparade efter mamma. Det känns gott att ha lite mammavärme runt halsen. I morrn ska det komma snö och jag har ännu en och en halv vecka med sommardäck. Det gäller att köra försiktigt och efter väder och väglag. Hålla avstånd, till exempel.

Solen höll sig framme idag och det var också rätt gott även om jag förstås satt inomhus. Det var bara två möten på agendan och båda låg på förmiddagen. Då kunde jag ägna eftermiddagen åt diverse annat eftersatt – samt jobba lite på förhand också.

 

Dammvippa och trasa

Eftersom lokalvårdarna inte har tid får jag städa kontoret själv. Jag fick både verktyg och tips.

Efter lunch knackade städledaren på och gav mig dammvippa och trasa samt goda råd så att jag kan damma själv på kontoret. Tre veckor går det mellan dammningarna och det funkar liksom inte när en har en matta som luddar nåt infernaliskt. Och städa är jag ju van att göra hemma, varför inte på jobbet också..? (Suck…) Jättebra att få verktyg och tips, men jag hade uppskattat ännu mer om lokalvårdarna hade fått tid att utföra sitt arbete/blivit fler så att jag inte behöver göra deras jobb. För när ska jag ha tid att göra det? Jorå, jag hittar tid, för jag står inte ut med att ha ett skitigt kontor. Men ändå. Jag kan inte låta bli att undra om en manlig motsvarighet till mig hade fått samma besök, i samma ärende, som jag. Jag är inte så säker på det…

 

∼ ♦ ∼

I kväll ska jag i alla fall inte städa. Eller spionera på grannlägenheten, som har sin andra visning. Jag skrattade lite igår, faktiskt, för jag såg både mannen och kvinnan med olika barn ”råka” passera förbi för att glo om det var några som kommit för att se deras lägenhet. När min lägenhet visas tänker jag hålla mig borta, jag litar på att mäklaren tar namn på dem som dyker upp.

∼ ♦ ∼

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Dagbok, Epikuréiskt, Familj, Jobb, Personligt, TV, Vin och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Krister-dagen 2017: Sol och städning även på jobbet

  1. Jag skulle nog också behövt ett glas vin för att somna igår efter den rafflande fotbollsmatchen… 🙂

    Här har vi nu fått snö och det snöar fortfarande. Jag fick dock på däcken förra veckan, dan innan första halkan !

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      Fotboll? Så här års? Det är ju vinter… 😉 Det började snöa i eftermiddags och det var snorhalt på hemvägen. Jag har bokat service och hjulskifte, men inte förrän den 23:e, dessvärre. Du var klokare än jag. Igen.

      Jag blev tvungen att hyfsa flaskan och har hällt upp ett glas till senare i kväll också. Kan ju inte ha en öppnad vinpava framme på torsdag kväll när det är visning här.

      Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

