Liv


Ett inlägg om en bok.



Miakela Bleys bok LivDet var av en händelse
jag upptäckte författaren Mikaela Bley. Och det är jag glad för! Hennes debutdeckare Lycke kom 2015. Året därpå gavs uppföljaren Liv ut. Det är böcker som handlar om mord och barn och som inte väjer för det faktum att barn kan vara väldigt grymma. Till exempel.

Men det finns flera teman. I Liv är det till och med ganska många. Att då lyckas knyta ihop säcken utan att få nån lös tråd som sticker ut är en konst. Lycke läste jag i mars i år. Jag gav boken högsta Toffelomdöme. Tidigare i november köpte jag uppföljaren i pocket. I morse läste jag ut Liv,  den andra boken om TV4-journalisten Ellen Tamm.


Det är augusti och varmt.
Ellen Tamm plågas av de minnen som fallet Lycke väckte, är sjukskriven och har isolerat sig totalt. Till sist åker hon i alla fall till föräldrahemmet i Sörmland för att bo hos sin mamma och gå hos en terapeut. Men på vägen ner råkar hon få höra om en kvinna som har hittats mördad i närheten, en kvinna som ingen tycks känna igen. Självklart kan Ellen inte låta bli att intressera sig för fallet och snart jobbar hon igen. Visserligen deltid, men ändå. Parallellt med den färska mordhistorien försöker Ellen komma över tvillingsysterns drunkningsdöd när flickorna var åtta år.

Det är, som sagt, många teman i den här boken. Utan att avslöja hur allt hänger samman kan jag nämna polygami, HBTQ, våldsamma relationer, familjehemligheter, grymma barn… och så mord, förstås. Det här är ju i första hand en deckare – eller spänningsroman, som genren numera heter. Jag tycker att författaren får till det alldeles utmärkt med alla teman. Hon väjer inte för sånt vi ogärna pratar om – att barn kan vara elaka och våld i alla sorters kärleksrelationer, för att nämna något. Berättelsen känns realistisk. Boken är spännande precis hela tiden och jag kan inte i förväg lista ut helt hur saker och ting förhåller sig. Så här ska en bra deckare vara! 

Ett par irriterande korrekturfel till trots får boken högsta Toffelomdöme.

Rosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla mini

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Böcker, HBTQ, Personligt och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

