Fredag kväll den 10 november och lördagen den 11 november 2017: Städning med tosca, tovor och GT


 



Kära dagbok…

Fredag kväll

Novemberhimmel

Solen försökte, men lyckades inte tränga igenom molnen igår.

Fredagskvällar är en sån som jag mera död än levande. Gårdags-kvällen var var inget undantag. En tuff arbetsvecka var slut och framför mig – en städhelg. Jag bestämde mig för att ta det ganska lugnt igår kväll. Det hade varit en tung dag rent vädermässigt. Solen gjorde vissa försök att tränga igenom molnen, men lyckades inte riktigt. Det regnade när jag körde hem.

Lite smått fick jag ändå gjort igår kväll, för hur det än är så har jag svårt att sitta sysslolös. Jag rensade till exempel mitt förråd av glasburkar. Varför har en sån om jag ett sånt??? Sylt kokar jag aldrig. Burkar och andra sopor bar jag ut i soprummet ganska sent. På tur nu står att rensa plastburksskåpet. Det innehåller betydligt fler burkar än min före detta glasburkssamling… Därför skjuter jag nog den rensningen på framtiden en bit eftersom fokus den här helgen måste ligga på sånt som syns. Och en hel del av det som syntes tidigare plockade jag ner i en flyttlåda. Bortplockat…

Jag och James

Det var läskigt att säga upp bredbandet trots att jag hade James bakom ryggen.

En annan sak jag fixade igår kväll var att säga upp mitt fasta bredband. Nåt svar på mitt mejl till kundtjänst har jag fortfarande inte fått, men igår svarade de i alla fall när jag ringde. Det visade sig att jag trots allt bara har en månads uppsägningstid – så står det inte på webbplatsen när jag läste om gamla abonnemang. Eftersom jag fick en prishöjning 2014 fick jag även kortare uppsägningstid. Hade jag ingen aaaning om… Min bredbandsleverantör ska också från och med den 1 december lämna över mobila bredbandsabonnemang till en underleverantör. Ny router och sim-kort ska komma nästa vecka. Det är till den nya leverantören jag får ringa och säga upp det abonnemanget. Även där har jag, tack och lov, bara en månad. Det var läskigt att säga upp bredbandet, men samtidigt försäkrade jag mig om att jag kan ändra uppsägningen i tid – såväl framåt som bakåt.

Jag hade sen mitt eget fredagsmys vid köksbordet, där jag åt några ostbitar som jag hittade i kylen och tog två glas vin. Mitt sällskap var en spännande deckare. Resten av kvällen tillbringade jag i bästefåtöljen där jag halvsov, läste och glodde på en Maria Lang-film på Sjuan som jag har sett hundra gånger – eller i alla fall typ fyra. Ganska sent vaknade jag med ett ryck på grund av en massa smällar. Det visade sig att nån sköt av ett fyrverkeri. Sen blev det rena natta för mig och jag sov fram till klockan sex i morse.

∼ ♦ ∼


Lördag 

Klockan sex kan en inte städa i ett flerfamiljshus. Därför fixade jag kaffe och tog som vanligt in en mugg till sängen där jag låg och läste en stund. Det blev bokbyte från en svensk deckare till en annan svensk deckare.


Damma är emellertid en ganska tyst aktivitet, 
så det började jag med. Det tog sin lilla tid, men gick ändå snabbare än tidigare – här är ju så bortplockat. Vid nio-tiden startade jag en tvättmaskin. Sen började jag flytta ut en del prylar i hallen som ska få bo hos Lucille en vecka. Jag plockade fram en nyutskriven lista och började bocka av saker jag gjort.

 

Mackor kaffe och boken Bödelskyssen

Frukost vid lunchtid.

Nånstans mitt på dan plingade jag på hos LucilleSen släpade jag över mina grejor och fick hjälp med stolar och brudkistan. Herr Lucille undrade för hundrade gången varför jag har så många saker. Jag svarade att jag inte har mamma, pappa, mormor, morfar, farmor, farfar, syskon eller barn. Men saker – i stället. Och när jag var färdig var det dags för frukostrast.

Jag ringde till Fästmön och kollade om hon behövde handla nåt. Själv hade jag en stor kasse med pant som jag önskade bli av med för att få plats med annat i städskåpet. Jag dammsög först innan jag åkte för att hämta Anna. När Anna kom ner i bilen berättade hon att hon hade glömt sin förlovningsring på jobbet i torsdags. Jag blev alldeles kall, för vi har ganska stora och tunga förlovningsringar och de kostade då, för nio år sen, ungefär lika mycket som en väldigt bra speldator kostar nu för tiden. Därför styrde vi kosan till Äldreboendet och tack och lov visade det sig att Anna har ärliga arbetskamrater – ringen låg kvar! Pant och handling genomfördes på Tokerian. Jag följde med Anna hem på kaffe och toscabulle och så försökte vi med gemensamma krafter klippa bort en tova på lilla Citrus. Det gick sisådär. Lucifer bara sov och mamma Mini likaså. Yngsta bonussonen tittade ut för en pratstund, äldste bonussonen höll sig undan. Jag gissar att den senare inte gillar mina frågor. Själv föredrar jag att umgås med vuxna män som har kläder på sig.

 

Linnex

Mina axlar ska få Linnex.

Hemma i New Village fortsatte jag att städa. Nu stod golvtorkning på agendan. Det var väldigt skönt att vi städade så noga för två veckor sen, för här var faktiskt inte särskilt skitigt. Jag har också torkat av lite på bänkar och spis etc i köket. Till morgondagen har jag sparat badrummet och duschrummet/toan samt strykning. Får jag lite energi kanske järnet åker fram senare i kväll, men jag känner mig trött och sliten och har fruktansvärt ont i axlarna, så jag nöjer mig eventuellt med detta. Axlarna ska få Linnex, ett stift som en kollega har talat sig varm för. Jag köpte det i veckan och det är underbart skönt att ha på onda muskler. En slipper kleta ner fingrarna med det starka linimentet också, för det fungerar som en deostick.

En stor del av det här inlägget har jag skrivit medan jag har väntat på att fyra golv ska torka. Jag har insett att det är bra att ta paus då och då, för då orkar jag hålla på längre. Men jag känner att kroppen har blivit… äldre…

Min lördag avslutades med, i ordningsföljd, Gin o’clock, pastamiddag från frysen med ett glas rött till, läsning och softande i bästefåtöljen. Fast hela middagen var förstås inte från frysen – jag fick faktiskt ställa mig vid spisen och koka pasta. Jag ska försöka hålla mig vaken till klockan 21.35 när filmen Flaskpost från P börjar på TV4. Filmen är baserad på Jussi Adler Olsens bok med samma namn. Men om jag kan hålla mig vaken ända till tio minuter efter midnatt… det spörs, det…

∼ ♦ ∼

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Böcker, Dagbok, Epikuréiskt, Familj, Film, Jobb, Krämpor, Mat, Personligt, TV, Vänner, Vin och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Fredag kväll den 10 november och lördagen den 11 november 2017: Städning med tosca, tovor och GT

  1. Anneri skriver:

    Linnex används frikostigt här i huset också och jag kan varmt rekommendera det. Som du skriver, man slipper de kladdiga fingrarna, mycket praktiskt!

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      Jättebra att slippa kladdet! Själva linimentet är dessutom också jättebra, så det är väl värt den något höga slant det kostar.

      Liked by 1 person

      • Anneri skriver:

        Japp, det är det 🙂
        Hur många gånger har jag inte lyckats peta mig i ögat med linimentkladdiga fingrar – inte skönt! Sånt slipper jag nu.

        Gilla

      • Tofflan skriver:

        Jobbigt för mig med mina linser i ögonen också. Eller snarare när jag ska sätta i dem. Med Linnex behöver jag inte vara rädd att få liniment på fingrar som sen ska in i ögona…

        Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

