Ett vin: Villa Righetti Amarone 2013


Ett inlägg om ett rött vin.


 

Villa Righetti Amarone 2013

Kvällens vin, ett Amarone från 2013.

Det blev italienskt till middag i kväll igen. Jag tinade en burk pastasås på kycklingfärs och kokade penne till. Tanken var att måltiden skulle kompletteras senare med några goda dessertostar, men det blev choklad i stället. Ur vinskåpet valde jag en flaska Villa Righetti Amarone 2013 – vinet skulle ju passa till ostar, lagrade hårdostar. Mörkt kött går också bra till vinet, fast inte till mig som bara äter ljust.

Jag är fortfarande såld på Amaroneviner. Fylliga och sträva passar de min gom och mina smaklökar. Priserna ligger förstås högre än andra viner – det här vinet kostade 215 kronor när jag köpte det i september.

 

Så här skriver Systembolaget om vinets smak och doft på sin webbplats:

”Kryddig, nyanserad smak med inslag av fat, mörka körsbär, choklad, romrussin, kaffe och kardemumma. […] Kryddig, nyanserad doft med inslag av fat, mörka körsbär, choklad, russin, katrinplommon, kaffe och salvia.

Det här vinet är helt klart både fylligt och kryddigt. Det passade finfint till pastasåsen, som också var kryddig, men lika väl till schweizernöt. En mörk och vacker färg med en utsökt smak som fyllde munnen länge. Där här är definitivt ett vin jag köper igen!

Toffelomdömet blir det högsta.

Rosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla mini

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Epikuréiskt, Personligt, Vin och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

