Fredagen den 10 november 2017: Livat i holken


 



Kära dagbok…

Till saluskylt

I helgen blir det förberedelser inför nästa veckas visningar. Jag fick ta över Till salu-skylten från B som vi köpte vårt nya hem av. 🙂

Dagarna går. Försvinner – liksom ljuset. Nu gillar jag höstmörkret så jag klagar inte. När jag ska läsa – eller jobba – tänder jag stark punktbelysning. Det funkar för mig. I helgen står det emellertid inte så mycket läsning och definitivt inget jobb på min agenda utan städning. Livat i holken, med andra ord. För en stor del av städningen behöver jag dagsljus och därför hoppas jag på en solig lördag.

Igår kväll träffade jag Lucille och pratade lite lån av yta i deras hem. I morgon mitt på dagen ska jag flytta över de flesta möbler som inte ska få vara med på visningarna nästa vecka. Jag behåller skrivbordsstolen och datormöbeln med utrustningen till onsdag kväll. Då kopplar jag ur datorutrustningen på min fasta hemarbetsplats, men jag kan självklart använda datorn på andra ställen i mitt hem.

∼ ♦ ∼

Glasögon och boken Liv

Den här boken är inte något recensionsexemplar utan den läser och skriver jag om här på bloggen av rent nöje.

Trots att jag även framöver har tillgång till dator och internet (jag försökte både mejla och ringa min bredbandsleverantör för att säga upp bredbandet utan framgång, surprise, surprise…) fortsätter jag att tacka nej till recensionsexemplar för tillfället – allra helst som förfrågningarna känns lite… si och så. Det är inte alltid lyckat när författarna ska sköta sin marknadsföring själva. De formulerar sig till exempel inte särskilt väl i mejl till recensenter. Jag skrev om detta här på bloggen nyligen. Ytterligare ett mindre lyckat exempel på ett recensionsmejl från en författare kom häromdagen. Det gick för övrigt inte heller att svara på mejlet. Då gissar jag att författaren har sänt ut massmejl och som recensent känner jag mig inte särskilt utvald och speciell. För det är till viss del lite så jag vill känna – att en författare har valt just mig att recensera hans eller hennes bok. Varför? Till exempel för att min blogg läses av rätt målgrupp eller för att mina recensioner funkar för en specifik bok/författare/genre för att de vanligen är lagom långa, djupa/ytliga och snabbskrivna/välskrivna samt inte spoilar slutet etc. Just målgruppsanalys är nåt jag ägnar mig åt på jobbet och jag har inga svårigheter att leverera sån information även för bloggen. Men det finns liksom inte riktigt intresse – eller kunskap? – för det hos författare som marknadsför sig själva. I det fallet har de ingen redaktör som redigerar det de skriver såsom de har när det gäller deras manus.

∼ ♦ ∼

Arbetsveckan – det vill säga de dagar jag får betalt för att arbeta – är slut. Fredagen på jobbet innebar för min del endast två möten och ett publicerat nyhetsbrev. Eftermiddagens möte gäller en kommande upphandling där jag sitter med i arbetsgruppen som användare av nuvarande tjänster. Det lär bli många möten om detta framöver, men kanske inte alla blir två timmar långa…

I vart fall blommar det även på jobbet. Här femtio procent av mina krukväxter i jobbfönstren.


Nu ska jag ta lite helg 
och vila i kväll. I morgon lär det gå livat till här i holken…

∼ ♦ ∼

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Böcker, Dagbok, Jobb, Personligt, Vänner och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Fredagen den 10 november 2017: Livat i holken

  1. Jag förstår att det börjar bli lite fullt upp nu, ingen ro och ingen vila, men, när det är klart med visning och flytt så blir det kanon 🙂

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      Ja det är en väldigt aktiv tid på jobbet också, så flytten på det hemmavid… Men jag jobbar och vilar, jobbar och vilar – och, som du säger, sen blir det kanon. 😛

      Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

