Ett rött vin: Valle Reale Montepulciano d’Abruzzo 2011


Ett inlägg om ett vin.


 

Valle Reale Montepulciano d'Abruzzo 2011

Italienskt i glaset till italienskt på fatet.

Till en vuxlig pastarätt med både hetta och vin i såsen krävs ett italienskt vin – även om maten kommer ur frysen från en tinad matlåda. Den som spar hon har och igår kväll blev det pasta med kycklingfärssås till middag. Ur vinskåpet tog jag ett av de billiga vinerna, en flaska Valle Reale Montepulciano d’Abruzzo 2011. Vinet kostar 99 kronor på Systembolaget. Årgången jag drack säljs inte längre, utan länken går till samma vin av en senare tappning.

Eftersom jag micrade maten blev vinet inte ljummat, men jag luftade det nån timme före måltiden. Maten var både tung och smakrik och jag ville ha ett lättare vin till den. Enligt Systembolaget är det här vinet medelfylligt och passar bäst till fläsk- eller nötkött. Jag drack även vinet lite senare på kvällen till smakrika ostar och choklad.

Så här kan en läsa om vinets smak och doft på Systembolagets webbplats:

”Kryddig, fruktig smak med inslag av fat, mörka körsbär, salvia, korinter och choklad.  […] Kryddig, fruktig doft med inslag av fat, mörka körsbär, choklad, salvia, korinter och vanilj.

Vinet var lättdrucket och inte särskilt komplicerat. Eftersmaken var kort. Trots att det inte var fylligt var smaken god och jämn. Korinter och choklad var noterbara i smaken. Det funkade finfint till allt jag åt – kryddig pastarätt, smakrika ostar och choklad. Kort sagt är det här ett mycket prisvärt vin.

Toffelomdömet blir högt.

Rosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla mini

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Epikuréiskt, Mat, Personligt, Vin och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

