Lördagen den 4 november 2017: Slö(r)dag


 



Kära dagbok…

Den här helgen hade jag bestämt mig för att krascha i soffan i princip. Det vill säga bara vila och ta det lugnt. Förra helgen slet Fästmön och jag med att kånka runt grejor och städa och feja mitt hem inför fotograferingen. Nästa helg är det dags att städa och kånka möbler igen inför visningarna.

Billyhyllor vita och tomma

Tänk om det vore så här tomt i bokhyllorna hemma…


Samtidigt har det mellan helgerna
varit väldigt hektiskt på jobbet, även om gårdagen var ett undantag. Ibland ser jag ingen ände på nåt. Detta i kombination med sömnstörningar gör att jag försöker tvinga mig till att slöa de här två lediga dagarna. Anna vilar på sitt håll på grund av ont i ryggen. Vi tog en promenad igår kväll och åt en god middag. Sen kraschade jag i soffan här hemma. Jag hade bytt bok från en om rasbiologi till en om queera London på eftermiddagen och tanken var att jag skulle läsa den senare på kvällen medan jag hade en Maria Lang-film på TV:n i bakgrunden. Men jag somnade och sov så gott och vaknade först vid slutvinjetten till filmen. Efter tandborstning släpade jag mig i säng vid midnatt och somnade som en sten – för att vakna vid sex-tiden i morse. Min lediga dag inleddes på sedvanligt vis med kaffe och läsning på sängen.


Allhelgona… 
Planerna för helgen var alltså få. Under eftermiddgen somnade jag i soffan – två gånger. Bara det… I vanliga fall brukar Anna och jag åka till några kyrkogårdar när det har blivit mörkt och titta på de tända ljusen. Så blir det inte den här helgen. Anna har ju ont i ryggen och jag tänder ljus här hemma i stället. Men jag var ute på ett par snabba ärenden trots allt idag och köpte ett doftljus på Fullerö  (inte det jag ville ha, tyvärr) och två Trisslotter. Trisslotterna köpte jag för att skrapa och tänka på lilla mamma. Vi brukade turas om att köpa en Trisslott varje vecka och skrapa tillsammans per telefon. Nu är det över ett år sen vi sist gjorde det och vi gör det aldrig mer tillsammans. Men till mammas ”ära” införskaffade jag två lotter.


Framåt tidiga kvällen micrade jag en matlåda från frysen. 
I september nån gång hade jag lagat pasta med vuxlig kycklingfärssås. Den blev min lördagsmiddag till ett glas italienskt, icke svindyrt vin och i sällskap av Queer London. Lite senare dukade jag fram ost och kex, fyllda paprikor och oliver, i vardagsrummet. Jag sover av och till i soffan, det enda vettiga jag har gjort idag är att köra en maskin tvätt…

 

∼ ♦ ∼

Igår kom sms från vännen FEM med foto på graven i Motala. Griftegårdsförvaltningen hade placerat en liggare där och FEM hade tänt ett ljus. En riktig vän som gjorde detta för mig, 30 mil från graven. Jag har ställt fram en ram med fyra foton på mina föräldrar och morföräldrar – och faktiskt lilla Tofflan också. Vid tavlan har jag tänt ett ljus som brinner hela kvällen och så tänker jag på alla de nära och kära som fattas mig. Älskade, saknade, men aldrig glömda. Jag har även fått sms från andra som saknar mamma. Det värmer en ledsen ensam.

∼ ♦ ∼

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Böcker, Dagbok, Epikuréiskt, Familj, Film, HBTQ, Jobb, Krämpor, Mat, Personligt, TV, Vänner, Vin och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

