Torsdagen den 2 november 2017: Glesare närmare helgen


 



Kära dagbok…

Pastalunch och bok

Idag åt jag lagad mat till lunch i Tysta matsalen, tillsammans med min bok på gång.

Det blir glesare och glesare i såväl trafiken som på jobbet. Själv var jag flexledig igår eftermiddag, även om det är synd att säga att jag var ledig. Fästmön noterade hur trött jag var när jag hasade omkring på Tokerian efter fotograferingen. Det tar på Toffelkrafterna att skyffla omkring saker, gömma undan saker, leta efter saker, vara social, prata, lyssna… På kvällen var jag så trött att jag inte ens orkade grilla några kycklingchorizos som jag hade köpt i tisdags. Det blev mackor till middag också, precis som till lunch. Och dem intog jag i bästefåtöljen, som skjutits och lyfts tillbaka till ordinarie plats, i sällskap av nån svensk reality-serie som inte krävde nåt engagemang av min hjärna. Jag stupade sen i säng och somnade bums – för att vakna vid tre-tiden med kramp i vänster fot och vad. Jävligt irriterande, men jag somnade om och vaknade inte förrän klockan 5.45. Det är precis lagom tid att kliva ur sängen när jag ska iväg och jobba.

Regn på fönster

Regnet kom igår kväll och det har varit ganska blött även idag.

Regnet kom igår kväll som förutspått. Jag hann precis få in mäklarens piff från balkongen och presenningen över golvet innan det blev blött. Även om det var jobbigt att ha främmande människor som fotade och rotade i mitt hem, är det förstås lite spännande också. Det känns nästan värre med alla främlingar – och kanske före detta bekantskaper och andra nyfikna – som kommer på visningarna. Folk är ju så förbannat nyfikna. Det märks även här på bloggens besöksstatistik. Den skjuter i höjden när det sker tråkigheter (mammas död) och större positiva förändringar i mitt liv (nytt jobb, flytt). Det här är ju en öppen dagbok, så jag bjuder på läsningen. Men tro för 17 inte att alla fakta ges här. Bloggen är, sen jag startade denna del två, mest ett ställe där jag skriver av mig och ett arkiv för mitt dåliga minne. Mest för mig själv, alltså, inte för andra.

Selfie svartvit 16 aug 2017

Jag är så trött att jag inte vet vad jag heter.

Det fortsatte att regna hela torsdagen. Jag hade bara ett möte och en del skrivjobb på förmiddagen, medan eftermiddagen hade vikts åt ett möte kring en arbetsuppgift som jag har blivit beordrad att prioritera. Efter dagens möte inser jag att jag nog behöver Tjifens hjälp att prioritera bort ytterligare arbetsuppgifter, eftersom det blev bestämt, inte helt oväntat, att jag ska dra ett större och tyngre lass. Dessutom inleddes redan igår kväll – ja, jag blev tvungen att jobba lite hemifrån – en märklig diskussion kring en annan, kommande uppgift där det uppenbarligen råder oklarheter om vad som gäller. Som budbärare gäller det att passa sig så en inte blir skjuten. Jag försöker vara smidig, men framför allt ha på fötterna – jag fabulerar inte fritt. Det är skönt att veta att den jag ska jobba med kring detta litar och tror på mig. Det underlättar mycket att ha goda arbetskamrater.

∼ ♦ ∼

Efter jobbet idag var jag och hämtade ett fett bokpaket. Såna gör mig gladare när det mesta annat känns… lite för mycket och det här med lediga tider blir glesare.

∼ ♦ ∼

Helgen närmar sig och just den här helgen önskar jag att jag vore närmare Barndomsland. Jag skulle så gärna vilja tända ett ljus och sätta på graven, men jag har inte möjlighet att göra det. Det känns skönt att veta att Motala Griftegård sköter om graven väl och smyckar den fint till Allhelgona, fast ljus tänder de förstås inte.  Älskade, saknade föräldrar och morföräldrar, jag hoppas att ni vet att jag tänker på er ändå och tänder ljus för er här hemma.

Ljungträd på graven

Lite fint vid graven förra hösten.

∼ ♦ ∼

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Böcker, Dagbok, Familj, Jobb, Krämpor, Mat, Personligt, TV och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Torsdagen den 2 november 2017: Glesare närmare helgen

  1. Det är lika fint att tända ett ljus hemma och minnas våra saknade. Jag har även en liten lykta på balkongen som jag tänker på dom när jag tänder.

    Hoppas ni får en lite lugnare helg nu i alla fall, önskar dig en trevlig sådan !!

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      Ja och det ska jag göra! Men vet du att vännen FEM messade igår kväll och frågade om hon fick tända ett ljus på min familjegrav i helgen – hon ska till minneslunden och tända för sina nära och kära?! Vilken fin vän! ❤

      Jag ska vila i helgen, men Anna jobbar, stackarn. En skön helg önskar jag dig!

      Liked by 2 people

  2. SoP skriver:

    Min granne/ kompis satte ljus hos min familj idag. Det var gulligt tycker jag ❤ Den senaste Kallentoft lyssnade jag på i förra veckan. Bättre än vad de senare har varit , tycker jag. 👍

    Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

