Mitt bokår 2017: Oktett i oktober


Ett inlägg om min litterära månad oktober.


 

Jaha. Oktober och sommartid är slut. Vi har inträtt i normaltid. Men inget är normalt just nu när det gäller tid för min del. Det är mycket att tänka på inför en flytt – och en försäljning av ett hem. Som alltid har jag en bok på gång. Den bästa tiden för mig att läsa för tillfället är på morgonen, vid köksbordet, under frukosten och en stund efteråt. En stor del av månadens åtta böcker läste jag då.

Klickar du på en bild nedan öppnas inlägget jag skrev om just den boken i ett nytt fönster i din webbläsare! 

Oktoberböcker 2017:

Louise Pennys bok Begrav dina döda Karin Fossums bok Viskaren AM Schjetleins bok Döden den bitterbleka

AM Schjetleins bok döden ingen ser Will Schwalbes bok Bokklubben vid livets slut Cathy Rentzenbrinks bok Allt för min bror

Anne B Ragdes bok Det finns alltid förlåtelse Clare Mackintosh bok Jag lät dig gå


Det blev åtta böcker lästa i oktober. 
Fem av dem var deckare eller psykologiska thrillers (Begrav dina döda, Viskaren, Döden den bitterbleka, Döden ingen ser och Jag lät dig gå). Två av böckerna var biografier (Bokklubben vid livets slut och Allt för min bror). En var en släktroman. Och i alla åtta böckerna var döden tema.

Två av böckerna var recensionsexemplar (Döden den bitterbleka och Döden ingen ser). Övriga böcker köpte jag nya utom en (Allt för min bror), som nätbokhandeln skickade till mig utan att jag hade beställt.

Högsta Toffelomdöme fick bara två av månadens böcker (Bokklubben vid livets slut och Jag lät dig gå). Högt omdöme fick fem av böckerna (Begrav dina döda, Viskaren, Döden den bitterbleka, Allt för min bror och Jag lät dig gå). Medelomdöme fick två av böckerna (Döden ingen ser och Det finns alltid förlåtelse).

Uppenbarligen var jag lite mer kräsen i oktober månad när det gäller böcker. Det blev bara två fullpoängare. Den som tar hem titeln Månadens bästa bok är Bokklubben vid livets slut.

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Böcker, Personligt och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

