Allt för min bror


Ett inlägg om en bok.



Cathy Rentzenbrinks bok Allt för min brorI mitten av förra månaden 
kom ett bokpaket hit. (Eller… jag fick åka och hämta det eftersom det var för stort för att gå ner i min postbox.) Paketet innehöll några böcker jag hade beställt – och en bok jag inte hade nätshoppat. Jag beslutade mig i alla fall för att behålla den felaktiga boken,  Cathy Rentzenbrinks Allt för min bror. En sista kärlekshandling. I eftermiddags läste jag ut boken och bestämde mig för att nästa bok jag läser inte ska ha döden som tema.

Den här boken börjar sommaren 1990. Cathy är 17 år och hennes bror Matt ett år yngre. En sen kväll blir Matt påkörd av en bil. Olyckan förändrar inte bara Matts liv utan hela hans familj. Matt kan varken gå eller prata efter olyckan. Enligt läkarna har han hamnat i ett vegetativt tillstånd. Den här biografin berättar om familjens kamp för Matt, men också vägen fram till beslutet om att Matt ska få sluta leva. Beslutet, som blir en sista kärlekshandling från familjen till Matt.

Allt för min bror är en väldigt viktig bok eftersom den inte enbart beskriver en persons liv efter katastrofen utan framför allt de närståendes. För vi som har stått bredvid när katastrof och sjukdom har inträffat vet att även vi drabbas. Cathy förlorar sin bror och bäste vän i olyckan – trots att han inte dör. Vi läsare får följa familjens hopp och kamp, från att hoppas på att Matt ska överleva till att han ska bli frisk. Det tar många år och mycket kraft innan familjen inser att Matt aldrig kommer tillbaka igen.

Det märks att detta är en debutbok, men också att den har tagit många år att skriva. Författaren satte slutligen samman boken efter ett antal noteringar och texter i olika skrivböcker. Ibland märker en som läsare tydligt att det är vissa hopp i berättelsen – såväl stilistiska som tidsmässiga. Icke desto mindre är det en modig och viktig bok, för den skönmålar inte tillvaron som närstående till en svårt sjuk människa.

Toffelomdömet blir högt.

Rosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla mini

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Böcker, Personligt och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

