Pappas nittionde födelsedag: Ensamhet


 



Kära dagbok…

Vissa dar känner jag mig ensammare än ensammast. Känslan slog klorna i mig redan igår kväll, så jag ringde Fästmön och frågade om jag fick komma över en stund. Ingen av oss är på topp just nu och tyvärr går vissa saker inte att göra nåt åt. De är bara jobbiga att de är, så att säga. Jag fick i alla fall en stunds ro, nåt som framför allt Tisslingarna och deras mamma bidrog till. Maken till sömniga katter finns nog inte. Inte sötare heller.

∼ ♦ ∼

Klockan 4:44

Varje morgon…

Det känns som om jag har en infektion i kroppen igen, men den verkar som vanligt inte bryta ut. Kanske är det bara det faktum att jag sover så otroligt dåligt som gör att kroppen säger ifrån. Och humöret. Eftersom jag vaknar runt fyra-tiden varje morgon är jag på jobbet vid sju-tiden. Vid 15-tiden på eftermiddagen är min ork slut. Det är inte bra eftersom det är högt tryck på jobbet hela tiden.

Jag får bara mer och mer och göra och jag tycker inte alltid att rätt saker prioriteras. Fast vis av erfarenheten böjer jag nacken och gör det jag åläggs. I det läge jag befinner mig måste jag protestera i det tysta och se till att jag får min lön. Drömmen om att skriva böcker stannar vid en dröm – det är inget jag lär ha råd med.

Men när det gäller jobbet tänker jag i alla fall att eftersom det kommer till uppgifter måste min chef snart prioritera bort uppgifter åt mig. Det här håller inte i längden. Jag vill också kunna ta rast – åtminstone ibland. Idag blev det en knapp halvtimme för pannkakslunch och för första gången den här veckan tog jag en eftermiddagsfika.

Pannkakor med sylt och grädde

Pannkakslunch idag.

∼ ♦ ∼

Den här dagen är en märklig dag. För ett år sen satt jag hos begravningsbyrån tillsammans med Anna för att planera mammas begravning, välja kista och urna och blommor och präst och datum. Allt gick så fort, från det hon blev sjuk, till det att hennes hem var tömt hade cirka fem veckor passerat. Och idag skulle min pappa ha fyllt 90 år om han hade fått leva. Men han fick inte leva, han fick inte ens bli 79. Allt jag har kvar efter dem är saker – och minnen som jag inte har så många att dela med.

Graven

Här vilar min ursprungsfamilj.

∼ ♦ ∼

Termometer som visar 0,8 grader utomhus och 22,5 grader inomhus.

Strax över nollan utomhus, men varmt och gott här inne i morse.

I kväll har jag grejat lite här hemma – dels för att inte grubbla så mycket, dels för att det behövs. Jag tvättar och medan maskinen gör jobbet har jag skyfflat en annan matta under vardagsrumsbordet än den jag har haft hittills. Jag har burit ut mattan jag inte ska ha här under fotograferingen i förrådet, men matsalsbordet som jag också bar ut fick jag kånka in igen. Jag  la nämligen ut det på Blocket och en kvart efter annonsen var publicerad ringde en tjej som kommer hit i morgon efter jobbet och köper bordet. Det behövs städas här också, fast jag tänkte göra lite sånt i helgen. Jag måste sen ändå städa precis före fotograferingen.

Och som grädde på moset har kylan kommit. I morse visade termometern strax över nollan utomhus. Inne i lägenheten har jag det varmt och gott, tack och lov. Jag har bokat tid på verkstan för service och byte till vinterdäck, men inte förrän den 23 november…

∼ ♦ ∼

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Dagbok, Familj, Jobb, Krämpor, Mat, Personligt och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Pappas nittionde födelsedag: Ensamhet

  1. Det känns ju alltid tungt när man kommer att tänka på sina kära föräldrar som inte finns hos oss längre, grattis till din pappa han blir nog firad där han är nu. Sen är det en färskare sorg det här med mamma, visst kan man fortfarande tänka att det är hon som ringer, speciellt om det sker en viss tid…

    Hoppas du inte går och blir sjuk, men det är många som är sjuka nu så det är svårt att undvika.

    Två mornar i rad nu har jag skrapat rutorna på bilen, dags att plocka fram kupevärmare och sladden till motorvärmaren..

    Ha en trevlig helg !

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      Ja mamma firar honon nog med bakelse och paket uppe i himlen.
      Det där med att mamma ringer känner jag inte alls igen – jag förstår inte riktigt vad du menar. Är det så för dig, eller? Min mamma ringde alltid på min fasta telefon – och den har jag sagt upp sen länge. Däremot har jag kvar hennes kontaktuppgifter på mobilen och hon är fortfarande en av mina ”favoriter” där… 😥

      I eftermiddags jobbade jag hemifrån och det var skönt att kunna slå av lite på takten. Jag fick ändå mycket mer gjort än om jag hade varit på jobbet.

      Skitkallt i morse, under nollan här! Jag har garage så jag slipper skrapet, tack och lov.

      Ha en go helg! ❤

      Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

