Tisdagen den 10 oktober 2017: Passa på…


 



Kära dagbok…

Block med texten "Passa på"

Passa på att smyga in lyx som ett TV-program gick inte!

Igår kväll skulle jag… passa påJag skulle ta en kväll ledigt från all rensning, för jag tyckte att jag hade jobbat på bra i helgen och titta på Veckans enda sevärda TV-program klockan 21. Trodde jag. Det visade sig att det började redan klockan 20 och jag hade missat trekvart när jag äntligen ramlade ner i bästefåtöljen och startade TV:n. ”Stressad eller förälskad?” var den tämligen retoriska fråga jag ställde mig själv häromdagen. Det är inte lätt att hinna med allt en ska. Först jobba heltid och sen rensa. När en då smyger in sånt lyx som att glo på ett timslångt TV-program ska det självklart gå åt skogen. Jag blev så förbannad och besviken att jag stegade ut i köket, rev fram lördagsgodispåsen och hällde upp det som var kvar i den i en vacker Orreforsskål. Sen vräkte jag i mig allt. (Vadå tröstäta..?)

Godis i en Orreforsskål

Tröstätning.


Men att titta en timme på TV
var inte det enda jag misslyckades med igår kväll. Jag skulle köra en maskin jeans och sånt också. Det gjorde jag inte heller. Det glömde jag bort. Det jag emellertid kom ihåg att göra var att skriva en utlovad bokrecension och därefter hoppa till nästa bok för recension – av samma författare. Igår kväll blev det inte så mycket läst i den nya boken, men eftersom jag vaknar så förbaskades tidigt varje morgon hann jag läsa knappt 50 sidor i morse innan jag åkte till jobbet.

AM Schjetleins böcker Döden den bitterbleka och Döden ingen ser

Två recensionsböcker, varav den ena recenserades igår här på bloggen.

∼ ♦ ∼

Jobbet stod kvar idag, likaså huset mittemot – och då menar jag inte Uppsala slott utan det andra. Det som lustigt nog heter Blåsenhus. Det har både blåst och regnat mycket här i flera dagar, men jag lyckades i alla fall fästa presenningarna över balkongmöblerna hemma utan att de lossnade. Såna här dagar är det perfekt att jobba. Ändå känner jag att min arbetsdag har varit ganska spretig. Två möten, två dagordningar, minnesanteckningar och jobb med nyhetsbrevet och intranätet sammanfattar arbetsdagen i korthet.

Blåsenhus

Grannhuset vid jobbet stod kvar sitt namn till trots.


Efter jobbet stannade jag vid Tokerian
för att veckohandla, men också för att hämta ut magmedicin på apoteket. Jeansmaskinen åkte på så snart jag kom hem. Eftersom jag ställde DVD-hårddisken för inspelning av förmiddagsreprisen av programmet jag missade igår tänkte jag glo på det. Och rensa en låda under tiden. Det gäller att använda all tid och… passa på.

∼ ♦ ∼

I morgon kommer stylisten/inredaren och jag gissar att jag får ont i magen när domen faller om allt jag måste rensa bort. Hur jag ska göra det vet jag inte heller. (Men jag pratade med säljaren i eftermiddags och hon kunde avslöja att inredaren är jättegullig.) Visserligen lovade Lucille att upplåta en del av sitt vardagsrum inför fotografering och visningar, men frågan är hur mycket plats jag kan ta i anspråk/behöver och dessutom… vad säger Lucilles man..? På lördag ska vi åka till vårt blivande hem för att mäta rummen. Jag kanske kan smuggla med mig några möbler och lådor och gömma på vinden där eller nåt… Passa på, liksom.

∼ ♦ ∼

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Böcker, Dagbok, Jobb, Personligt, TV, Vänner och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Tisdagen den 10 oktober 2017: Passa på…

  1. MarveW skriver:

    Lördagsgodis är en bra start på vecka!
    Numera när jag är ute och lördagsshoppar, händer det allt oftare att jag kommer hem med en vacker skål istället för godis. Det är ett tydligt ålderstecken.

    Gilla

  2. Det verkar som det är full fart hos dig, och det brukar det bli mer än vanligt när det är dags för flytt.
    Min kollega berättade inför sin fotografering att hon hade några saker som hon flyttade runt, rum för rum, för att det skulle fotograferas så ”sterilt” som möjligt. Det tog lite extra tid, men det var tydligen en förstående fotograf iaf 🙂

    Jag förstår att det måste vara jättekul och spännande att få planera, mäta och drömma, tillsammans !!

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      Här ska inte direkt fotas sterilt, men nog ska jag rensa lite mer än jag gjorde i helgen. Sen blir det nog inte så mycket ”flytta runt” heller, för det ska ju se hyfsat likadant ut vid visningarna. Men några möbler ska tillfälligt flyttas bort, kanske till nån granne eller så.

      Ja det är roligt och spännande, fast också lite tufft att få tid och ork till allt. Just nu är jag så trött att jag mår illa igen. Men det går över om 100 år! 😛

      Gilla

  3. Agneta skriver:

    Ja du, det är ett gräsligt sjå med att sälja lägenhet – vi hade hela trapphuset fullt med grejor när det skulle fotograferas, sedan skulle allt tillbaka in igen 😫…
    Som tur var kunde J ta med en stor del av ”överflödet” till Skåne före visningarna eftersom han flyttade ner några veckor före mig – men nu j-ar flyttas det inte en gång till!

    Lycka till med allt stök, styrkekramar från Skurup 💚

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      Ja, jag kan ju inte riktigt göra så, men jag ska eventuellt få låna en del av en grannes vardagsrum. 😛

      Nä, jag håller med. Sen blir det ingen mer flytt. Tack för lycka till:et – det behövs!!! 😛

      Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

