Recension: Döden den bitterbleka

AM Schjetleins bok Döden den bitterblekaDet tog en månad, minst,
innan pocketboken Döden den bitterbleka, trots överenskommelse med författaren Anne-Marie Schjetlein, hittade ner i min postbox. Att säga att jag är imponerad av hennes förlag Bokfabriken (vars nya[?] webbplats är under uppbyggnad) vore att ljuga. Men hur det än var, boken anlände i början av oktober och den gick i alla fall snabbt att läsa. Tack till Bokfabriken, trots allt! Kommunikation är svårt, kan vi kanske enas om?

Även i del två av författarens hittills tre böcker är kirurgen Andreas Nylund bokens centralfigur. Boken utspelar sig också delvis i sjukhusmiljö, precis som del ett. Andreas är nu änkling med två små pojkar. Han och grannfrun Stina hjälps åt med bådas barn. Eller rättare sagt, det är mest Stina som hjälps åt. Andreas jobbar mycket och får bland annat ta hand om skadade pojkar som kommer till sjukhuset efter att ha blivit utnyttjade av en pedofil. Samtidigt som han är rädd att de egna barnen ska råka ut för pedofilen är han rädd för vad Petra kan hitta på. Petra, som ingen mer än hon själv och Andreas vet är syster till hans döda fru, mördade nämligen för att komma honom nära. Andreas har inte berättat allt för polisen. Skälet: Petra hotade att göra barnen illa om han kontaktade polisen. (Detta avslöjas av bokens baksidestext, det är inte jag som spoilrar!) Som grädde på moset börjar morfar Bert bete sig minst sagt underligt.

Det är som synes ganska många ingångar och trådar i boken. Trots att det inte är alltför länge sen jag läste den första delen, Döden kvittar det lika, minns jag inte riktigt alla karaktärer och händelser. En kort resumé av något slag eller en beskrivning av persongalleriet hade kanske varit bra att få. Jag håller definitivt inte med om att Döden den bitterbleka är en fristående fortsättning i serien såsom baksidestexten säger – i vart fall inte när det gäller den underliggande, fortlöpande historien. Pedofilfallet är däremot en fristående berättelse. Jag tycker att vissa av alla trådarna släpps lite för lättvindigt i boken. Sjukhusmiljön är också bara tydlig bitvis. Dessutom undrar jag vad det är med Andreas som gör honom så eftertraktad. Och vad hände med Hanna?

Men ändå är det nåt i den här boken som får mig att sluka den. Den är lättläst och helt klart en bladvändare, nåt som gör att till och med en ovan läsare nog skulle ta sig igenom den. Skildringarna av den stressiga sjukhusmiljön och familjelivet känns realistiska. Språket är lätt, meningarna och kapitlen korta. På några ställen hittar jag grammatiska fel, men jag överlever. Boken är så fruktansvärt spännande, nämligen.

Toffelomdömet blir högt och jag tänker genast kasta mig över den sista delen i trilogin, Döden ingen ser, som jag också har fått för recension.

Det här inlägget postades i Böcker, Personligt och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.