Torsdagen den 21 september 2017: Lappar och stenålderstavlor på jobbet, vargar och Motalatjejer hemmavid


 



Kära dagbok…

Idag var det en lite lugnare dag på jobbet för min del. Såna dagar behövs också. Och det var ju inte precis så att jag var sysslolös. Det var bara ett enda möte under dagen, vilket är rekord. Detta medförde att jag kunde jobba en del med intranätet, till exempel publicera saker och skicka text och bild för publicering till huvudredaktörerna, på förmiddagen. Dessvärre hade vi ett litet skrivarhaveri här och eftersom jag har varit inblandad som kommunikatör i projektet med att införa ett nytt skrivarsystem behövde jag hantera detta. Dock inte tekniskt – det finns det nämligen experter på avdelningen för.

Min namnskylt på jobbet

Min egentillverkade namnskylt på jobbet.

Under förmiddagen hann jag också att tillverka en snyggare tydligare namnskylt utanför kontoret. Jag har nu jobbat här i snart sju veckor. Ingen har nån namnskylt i vårt nya jobbhus – förutom de som var smarta nog att ta med sig de gamla skyltarna (vilket vi inte skulle göra). Fram tills i morse har jag kört med en post it-lapp, men nu hade bläcket bleknat så pass att jag gjorde en tydligare skylt. Så värst rak är den inte, för nån skärmaskin hittade jag inte. Men denna får duga tills vidare. Den är bättre än en bleknad post it-lapp i alla fall.

Post it-lappar på dörren

Post it-lappar funkar nästan lika bra som stenålderstavlor.

På gamla stället hade vi också små skrivtavlor utanför dörrarna. Där kunde en skriva vilket möte etc en var på, men framför allt, och mest intressant för den som sökte en: vilken tid en kom tillbaka. Nån sån stenålderstavla har vi inte heller i vårt nya jobbhus. Därför har jag skrivit ett antal post it-lappar med olika budskap. De sitter på insidan av min kontorsdörr med tejp, för säkerhets skull. Sen kan jag lätt rycka en färdigskriven lapp och sätta på utsidan. Jag har också en lapp som det står ”Möte pågår” på, eftersom jag då och då har arbetsmöten på kontoret. Enkelt, kanske inte så vackert, men funktionellt!


Eftermiddagen ägnade jag främst åt mitt nyhetsbrev
som ska vara klart för publicering prick klockan tio i morgon, fredag. Jag hann vidare med några bra jobbdiskussioner med olika kollegor, sånt som jag känner att jag knappt har hunnit med de senaste veckorna.

∼ ♦ ∼

Skärmdump från mobiltelefon som visar klockslaget 4.44

Varför vaknar jag klockan 4.44???

Men säg mig varför, nån, vaknar jag klockan 4.44? I morse var det dags igen. Och nej, tidningsbudet kom nån gång runt 3.30, för då vaknade jag av slamret, så det var inte h*n. När jag väl har vaknat vid vargtimmen är det liksom lögn att ens försöka somna om. Skulle det vara så att jag slocknar sover jag som bäst när mobilalarmet tillrar igång kvart över sex. I morse gav jag i stället upp och klev ur sängen en kvart i sex.

I somras läste och recenserade jag en bok av Nele Neuhaus. Recensionen av boken publicerades i natt strax efter midnatt eftersom jag hade tidsinställt den. Det var en riktigt bra uppföljare av Snövit ska dö, en deckare som jag läste och gav högsta omdöme. Kanske var det just Stora stygga vargen som väckte mig i vargtimmen???


Men igår började jag läsa Emelie Schepps fjärde bok
om åklagaren Jana Berzelius, Pappas pojke. Jag började läsa boken ganska sent på kvällen och läste även lite till frukost, min vana trogen. Boken är så spännande att jag nu har läst över 80 sidor av totalt närmare 400. Jag hittade Emelie Schepps böcker av en tillfällighet. Den första köpte jag på loppis och det blev, precis som med Nele Neuhaus, kärlek vid första ögonkastet. Och det är inte för att Emelie Schepp är född i Motala, som även jag är, utan för att hon skriver så bra böcker. Dessutom har hon tagit sig från egenutgivning i princip från sin garageinfart till att sälja utgivningsrättigheterna till sina böcker i över 30 länder… Det är beundransvärt och storartat.


Så nu ska jag läsa en stund
innan det är dags att glo på femte och näst sista avsnittet av Loch Ness på TV4. Tänk att det är fredag i morgon… Då blir det öl och sipps och kanske ett glas rött innan jag slocknar för att vakna upp till veckans första, av två, lediga dag, dessvärre en städ- och tvättdag för mig. Förhoppningsvis blir det emellertid en utflykt av spännande art i helgen också.

∼ ♦ ∼

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Antikt-retro-secondhand-loppis, Böcker, Dagbok, Jobb, Personligt, TV, Vin och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Torsdagen den 21 september 2017: Lappar och stenålderstavlor på jobbet, vargar och Motalatjejer hemmavid

  1. Det verkar som du har fullt upp med jobbet 🙂 När jag såg namnskylten så blev jag lite fundersam hur punktskrift fungerar, för det är väl det som står där. Men, man kan ju inte förstå allt !

    Har varit helt off med att läsa bloggar, men jag skall hälsar på lite oftare framöver när tid och lust verkar börja komma tillbaka igen. Trevlig helg !

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      Jepp, fullt ös, men i eftermiddag har jag varit flexledig.
      Punktskrift ska ju läsas med fingrarna, men jag ”fuskar” och tittar på punkterna. Fast ärligt talat är jag bättre på teckenspråk än Braille (och jag är INTE så bra på teckenspråk…).
      Jag vet att du har mycket nu och jag tänker på dig och Pinglisen. Kul att du tittade in här, jag blev glad! 😛 Trevlig helg önskar jag dig också!

      Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

