Recension: Mystikern på Karlaplan


Ett inlägg om en bok.



Pertti Spets bok Mystikern på KarlaplanEn dag i början av juli
hittade en blå bok med guldtryck på pärmarna ner i min postbox. Det var Pertti Spets som hade skickat mig sin bok Mystikern på Karlaplan i hopp om att jag skulle tycka om att läsa om andlighet. Underförstått var väl att författaren ville att jag också skulle recensera hans bok. Jag tvekade ganska länge eftersom jag inte tyckte att boken riktigt passade in på min blogg. Men så tänkte jag om. Det är faktiskt just min blogg och jag skrivar om vad jag vill (nästan…) här. Tack Pertti Spets för boken!

Den lilla boken med det vackra omslaget är på cirka 150 sidor. Den inleds med ett ganska långt förord där författaren presenteras av Åke Åredal, han som skrev boken om Mäster Fritz. Därefter skriver Pertti Spets om sina tankar snarare än upplevelser om andlighet och mystik. Somligt tar jag till mig som nyttiga lärdomar, till exempel att

”Vi behöver mera intuition och hjärtats lära […]

men att vi behöver det för att uppnå en andlig och sann verklighet vet jag inte ifall jag håller med om. Jag tror att vi behöver det för att kompensera för mycket i den verklighet vi lever i, med allt från sociala medier till verkliga livet…

När författaren hävdar att det finns olika nivåer i verkligheten blir jag först tveksam, det känns för flummigt. Men bara till dess han gör en konkret beskrivning  av hur vatten kan vara (is, snö, vatten, ånga).

Nånting gammalt jag försöker lära mig är det att vi blir starkare genom svårigheter. Pertti Spets hävdar bestämt att

”Vi utvecklas genom kriser när vi går igenom svårigheter, ser de verkliga orsakerna och försöker lösa problem.

Hmmm… jaa… när vi ser de verkliga orsakerna och ger oss på problemlösning har vi ju faktiskt tagit oss ur krisens förlamande grepp…

Jag nickar också när författaren skriver att man måste lita på sig själv och inte på andras åsikter. Att man måste vara stark och inte påverkas. Negativa känslor som hat, högmod, avundsjuka med mera, hävdar författaren, är känslomässiga och får oss att agera oetiskt. Därför måste vi lära oss att ta kontroll över såna känslor utan att för den skull förneka att vi fakiskt har dem. Det skriver jag också under på.

Nånting nytt jag lärde mig, som dessutom är lite ”kul”, är vad Avichi betyder. I hinduismen är det själens mörka natt, det våglösa eller den som saknar vibrationer.

Kort sagt finns det en hel del guldkorn att ta till sig i den här lilla boken – jag har bara nämnt några. Jag tycker att boken är enkel att läsa trots att den handlar om djupa saker. Ett par korrekturfel irriterar mig dock. Samtidigt… det är mänskligt att fela.

Toffelomdömet blir högt.

Rosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla mini

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Böcker, Personligt, Sociala medier och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

