Fredagen den 15 september 2017: Fel blev rätt och rätt blev fel


 



Kära dagbok…

Mobilklocka 4.44

Att vakna i vargtimmen är tufft och dumt.

Att vakna i vargtimmen ständigt och jämt är tufft och dumt. Det var ingen tröst att höra att min avdelningschef gör likadant. När det är natt – eller übertidig morgon – ska en sova. Jag vaknar ofta just klockan 4.44 av nån anledning. Jag lär säkert dö det klockslaget också. (Och nej, det är inte tidningsbudet – h*n kommer tidigare.) I morse var det extra dumt att vakna så tidigt, för jag skulle inte få låna nån dator på jobbet förrän tidigast klockan åtta. Hur som helst åkte jag dit till strax efter klockan sju i alla fall. Jag kunde skriva lite till med penna på papper och tänka en stund.

Jag kan gratulera mig till att jag inte har gått upp i limningen trots att jag till största delen igår var utan dator och inte fick nåt skrivet. Märkligt nog är jag tröttare än tröttast i skrivande stund. Visst, jag vaknade tidigt, men det blir också en stress i kroppen när ens främsta jobbverktyg inte funkar.

Datorskärm på jobbet

Jag är med dator på jobbet igen!

Det som har hänt idag är att jag ju skulle få låna en dator. Men så kände sig väl de som skulle ha fixat min dator, inte slänga en massa bildfiler, lite extra snälla mot mig, så jag fick en sprajtans ny. Min gamla hårddisk är på tur till Norge (!) för där finns det förhoppningsvis kompetens nog att återskapa de försvunna filerna. Det kan ta ganska lång tid, typ ett par månader… Då kände vi nog allihopa att det var lika bra att installera den nya datorn för mig helt och hållet – jag har en del tunga program som tar väldigt lång tid att installera  – och inte tjafsa med att vänta på att göra om allt när den gamla hårddisken kommer tillbaka. Under förmiddagen provade jag den nya datorn och skrev ner diverse ting som behövde åtgärdas/ställas in. Efter lunch kom teknikerna och löste det mesta, inte allt. Som extra bonus ska jag få en USB-hub, ungefär en dosa med flera USB-uttag. Min nya dator har nämligen bara ett och det räcker ju inte till för mus, bildöverföring via kabel och USB-sticka understundom.

Fika med En man som heter Ove

En morgonfika med En man som heter Ove.

Det var mycket som hade blivit ogjort under en dags stillastående. Bland annat skulle jag fota folk och lägga ut på intranätet, skriva in ändringar i en plan som jag håller på att revidera, boka möten etc. Trots att allt bara ramlade på mig när datorn väl funkade (fota kunde jag göra, men jag kunde ju inte bearbeta eller lägga ut bilderna) höll jag stenhårt på att jag skulle morgonfika idag. Igår frågade jag nämligen En man som heter Ove om vi inte skulle ta en gemensam fika som förr i tiden och prata lite. Jag har tyckt att han har sett lite moloken ut och tänkte att han kanske behövde prata. Det blev en trevlig sittning i var sin fåtölj med spikrak rygg (till skillnad mot min på kontoret som en ligger i…), så nu hoppas jag att det inte går för långt mellan våra fikastunder.

Selfie i nya terminalbrillorna

Trött och slut idag på eftermiddagen, men snygga glasögon.

Det blev ett kort, men bra möte på eftermiddagen. Duktiga Annika och jag funkar skitbra ihop. Tyvärr insåg vi emellertid båda två i vintras att jag inte passade in i hennes team. Att jag är teamlös är inget problem, för jag har en bra chef som håller mig informerad, som uppdaterar mig och som jag kan kommunicera lätt och snabbt med. Och det är ju faktiskt så att jag ska jobba över hela avdelningen – nåt sånt avdelningsövergripande team finns inte riktigt. Mer än Duktiga Annikas… Fast där är det mest tekniker. Jag är ju avdelningens tekniska idiot.

Det blev tidig hemgång idag, strax efter klockan 15. Jag kände hur krafterna bara tog slut. Men jag är glad över mina nya terminalbrillor som jag har använt sen i tisdags. De är både tillräckligt starka och snygga.

∼ ♦ ∼

Efter jobbet åkte jag till ICA Heidan för att handla ostar och för att hämta ut mitt paket från Bokus. Så nej, frakten blev ju inte fri, den kostade tid och bensin. Hela tre aviseringar fick jag – en i pappersform i min postbox igår och två sms idag. Fast det som verkligen förvånade mig var inte aviseringarna utan innehållet. Jag hade bland annat beställt Bokklubben vid livets slut. Gissa om jag blev förvånad när Bokus i stället hade skickat Allt för min bror!!! Eh… inte en bokstav rätt, nästan. Men jag orkade bara inte packa ihop och returnera bror-boken, tjafsa om faktura etc, så jag bestämde mig för att behålla den. Det verkar nämligen vara en riktigt bra bok. Hade det varit en dålig bok hade jag nog tänkt annorlunda. På fakturan står rätt titel angiven – bokklubbs-boken – men fel bok var packad. Detta är faktiskt första gången Bokus skickar fel bok. Betänk att jag har handlat ofta och mycket genom åren… Övriga två böcker jag hade beställt den här gången var Pappas pojke och Begrav dina döda. Tur att de levererades, jag har önskat dem hett länge.

∼ ♦ ∼

Margaretha Sturessons bok Om det så skulle kosta mig livet

En lugn kväll med denna planerar jag.

Det mörknar allt tidigare. Regnet hängde i luften när jag åkte hem och himlen är grå. Jag överväger att ta ett bad. Min frissa ringde alldeles nyss och erbjöd mig en klipptid redan på måndag efter jobbet i stället för om en vecka. Det blev jag jättetacksam för! En lugn kväll med min bok på gång i näven ligger framför mig. Jag köpte hem några goda ostar (vem köper äckliga???) och ett paket röda druvor som jag ska äta senare om jag orkar. Det finns fortfarande sydafrikanskt vin kvar och det tror jag passar perfekt. Sen somnar nog Tofflan och sover gott – ända till vargtimmen…

 

∼ ♦ ∼

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Böcker, Dagbok, Jobb, Personligt, Vin och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Fredagen den 15 september 2017: Fel blev rätt och rätt blev fel

  1. åsa skriver:

    Här inmundigas också rödvin, men ett Italienskt 😉
    Ha dé!Kram

    Gilla

  2. FEM skriver:

    Lurigt att beställa böcker på nätet. Det har jag också upptäckt.
    Jag beställde 2 stycken böcker från min bokklubb. Fick ett paket i lådan efter några dagar med endast 1 bok i. Fakturan låg i paketet och på den fanns båda böckerna med. Det har hänt nån gång förut att det har fattats en bok, men då har det bara dröjt nån dag så har den kommit också i ett separat paket. Konstigt, men jag har ju i alla fall fått det jag har beställt. Den här gången kom ingen bok. Jag väntade i säkert en och en halv vecka, sen mejlade jag och fick till svar att det var ju märkligt att jag bara hade fått 1 bok. De skickade en ny och den landade dagen därpå i brevlådan och jag fick förlängd betaltid på fakturan också. Det var schysst, tycker jag.

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      Har aldrig haft problem tidigare förrän nu, faktiskt. Men vilken tur i oturen du hade att de skickade en ny plus att du fick förlängd betaltid.

      Jag skickar inte tillbaka boken de har sänt mig – det blev ju mycket bok för pengarna, över 100 spänn billigare. 😛 Den andra boken kan jag köpa senare. 😆

      Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

