Den sista dagen i augusti 2017: Höst ute, studiebesök inne


 



Kära dagbok…

Regn på fönster och lampor utanför i mörkret

Mörker och regn på väg, härligt!

Inte nog med att det är september i morgon, det har liksom blivit höst med en gång. Plötsligt blev morgnarna kallare, kvällsljuset kortare och så kom regnet… Det underbara regnet som jag älskar. Hösten är min favoritårstid. Förra hösten blev emellertid inte alls som jag hade tänkt, eftersom lilla mamma gick bort då. Det har nu snart gått ett år sen dess, men det går inte en dag utan att hon finns i mina tankar. Jag hoppas att hon skulle ha varit stolt över mig med tanke på jobbet – hon frågade mig faktiskt en och annan gång om jag trodde att jag skulle klara av det. Jag har i vart fall klarat mig i nästan ett och ett halvt år, lilla mamma.

Men hösten… Den här hösten ska jag krypa in under en pläd så ofta jag kan i min bästefåtölj eller läsfåtöljen och läsa böcker. Ja, när jag är ledig förstås. Visserligen har jag skaffat mig en bästefåtölj till kontoret också, men där sitter jag och läser arbetsmaterial ibland. Böcker läser jag på fritiden. Igår bytte jag förresten bok från en gripande berättelse om en mamma och en pojke som var inlåsta till en ganska (april) nyutkommen bok om ett cold case kring en försvunnen liten flicka. Vidare insåg jag just igår kväll att det snart är dags att ställa till skördefest. Tomatplantan jag fick av Annas snälla mamma i födelsedagspresent bär rikligt med tomater och en del av dem börjar mogna och bli röda. Höst är skördefesternas tid också, inte bara böckernas.

∼ ♦ ∼

Den sista dagen i augusti i år regnade det hela dagen. Och då är det inte helt fel att jobba heller. Jag hade under tidiga morgontimmarna fått en idé till ett utkast för ett par sidor på vårt intranät, så detta satte jag igång med under förmiddagen. Jag hann också skicka ut ett pudlande mejl om ett visst underlag till mitt veckovisa nyhetsbrev. Plötsligt blev det sen dags att skutta ner till entrén på baksidan och möta upp mina studiebesökare.

 

Kycklingspett i jordnötssås

Du får se en bild på jordnötsås i stället.

Vi inledde med att äta lunch på Restaurang Segerstedt (sidan verkar vara borttagen, märkligt nog). Idag fick jag bara spel på att det varken fanns assietter eller servetter att lägga bröd och grönsaker på. När jag bad om en assiett fick jag en föreläsning som jag inte orkade lyssna på om brickornas renhet. Jag gick och ryckte åt mig fem servetter i stället till mitt bröd. Grönsakerna fick jag hälla sen hälla över maten. Det såg rätt osmakligt ut. Jag tog kyckling med ris idag och det var gott – förutom den kalla såsen till som visade sig innehålla koriander, nåt jag inte äter. Eftersom jag blev rätt missnöjd med lunchen totalt sett blir det ingen bild på dagens lunch. I stället får du glo på en bild av kyckling som simmar i jordnötsås. God sås.

När mina besökare var mätta gick vi till Servicecenter där de fick registrera sig samt sätta på sig besöksbrickor. Och innanför skalet var det jag som var ansvarig för dem. De fick en guidad tur på min avdelning där vi stannade då och då för att viskprata och vila.

Helena NK och Leo från SGU

Gäster och före detta kollegor, från vänster Helena, NK och LEO.

 

NK Helena och LEO i fåtöljer

Tre visionärer (?) vilar blickarna på Uppsala slott.

Jag tror nog att de tyckte att huset är rätt fint inuti. Att många tycker att huset ser förskräckligt ut på utsidan kan jag delvis förstå, men om folk bara tog sig tid att titta in tror jag de skulle ändra uppfattning. Mina gäster hade inga förutfattade meningar vad de avslöjade, i alla fall. Det var förstås också väldigt roligt att träffas igen. Helena träffade jag som hastigast på Eva Dahlgren-konserten för cirka en månad sen, men de två andra hade jag inte sett på år och dag. Vi avslutade rundan med en gratis (!) kaffe och utbyte av information kring ”senaste nytt”. Nu när vi sitter lite närmare varandra rent fysiskt – SGU ligger ett stenkast bort – hoppas jag att vi kan träffas oftare, för lunch, om inte annat.

I morgon blir det i vart fall inte lunch i Restaurang Segerstedt för det pågår invigning i huset med diverse evenemang hela dagen och som du kanske har noterat sjönk min nöjdhet med husets restaurang idag igen. Vad är det för dumheter att inte ha varken assietter eller servetter till gästernas bröd och grönt?! Nej, jag skuttar nog över till konkurrenten i Blåsenhus.

∼ ♦ ∼

Nu är det dags för knäckemackspaus innan jag sätter mig och skriver ett inlägg om augusti månads böcker. Klockan 21 sjunker jag helt klart ner i bästefåtöljen och glor på Loch Ness. Jag måste komma på om, och i såna fall hur och var, jag har sett serien tidigare. Fästmön kände också igen vissa saker. Hmmm…

∼ ♦ ∼

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Böcker, Dagbok, Familj, Jobb, Mat, Personligt, TV, Vänner och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

