Fredagen den 25 augusti 2017: Städa, städa varje fräääda’…


 



Kära dagbok…

Fruktskål på jobbet

En ska inte överdriva det där med frukt. Men lite piffigt blev det allt på jobbet.

Fredag – och dessutom löningsdag för många. På jobbet blir det alltid en särskild stämning på fredagar. Folk är liksom vänligare och gladare. Ja, alla är ju inte som jag som skulle kunna jobba sju dagar i veckan. Men… även jag behöver dra mig tillbaka och idka hemliv och vila upp mig ett par dagar. Den här helgen står emellertid mest städning på agendan. Inte vet jag om det är att vila upp sig. Jag vet bara att det behöver göras. Bädda rent och tvätta ska jag också. Jag började faktiskt på jobbet idag. Ja inte att bädda rent och tvätta, nån måtta får det vara, men att städa. Det var så fruktansvärt dammigt på kontoret att jag våttorkade ytor som fönsterbrädor, skrivbord, hyllor, tangentbord och skrivbordslampor. Det finns ett och annat att önska vad gäller lokalvården i det nya huset där jag jobbar. Efter tre veckor har mitt kontor blivit dammsuget (jag har heltäckande matta på kontorsgolvet) en gång och det var nog förra veckan. Damma lär jag få göra själv. Så jag tog en pappersservett, blötte den och torkade runt. Den vita servetten blev… svart.  Sen piffade jag lite också – med medtaget grönt glasfat för frukt. Jag lämnade en frukt på fatet – man ska inte överdriva.

Vitt tangentbord

Arbetsdagen passerade raskt och tangentbordet blev avtorkat.

Förmiddagen försvann raskt. Jag var på morgonmöte och fick därefter göra en akutredigering av mitt nyhetsbrev, som skulle publiceras klockan tio, samt på ett par sidor på intranätet. Sen hann jag fika. Zeta bjöd på hallongrottor och jag smockade gladeligen i mig. Det räknas ju som helg nu och då får en sån som jag svulla. Fast… jag tryckte ju faktiskt i mig en bulle redan igår eftermiddag innan jag gick hem… Blodsockret var superlågt då, så jag får väl räkna detta intag som gjort i medicinskt syfte. Sen åkte jag hem och åt tre kycklingkorvar – och blev väldigt pigg. På fredagar brukar jag vara dålig på att laga mat (är jag väl alla dagar…). Det får bli salta chips och öl, tror jag. Jag stannade i alla fall till vid Tokerian på vägen hem för att köpa lite middagsmat till i morgon kväll.


Nä, i kväll blir det ganska lugna puckar
. Det kom ett riktigt skyfall när jag skulle åka från jobbet – litet tidigare idag. Jag funderar på att börja släpa in krukväxterna från ballen*, för jag vistas ju inte där. Tänk, en hel vecka under sommaren 2017 har jag kunnat sitta på ballen och njuta (<== ironi!) – och det var när vännen Mia var här! Jag borde få reducerad månadsavgift av min bostadsrättsförening. Äh, jag kollade lokalblaskans bostadsbilaga på eftermiddagsfikat i stället. Nån gång ska jag väl hitta nåt som passar, nåt ställe utan rökande och högljudda grannar. <== Den åsikten står jag för. Välkommen att rapportera till dem som inte orkar/kan läsa själva!

Om jag pallar i kväll ska jag gå med dammvippan och/eller skura badrummet och toa- och duschrummet. Vid 21.45 sjunker jag i vart fall ner i bästefåtöljen och glor på Vera. Sen lär jag sova gott – ända till klockan sex eller nåt ditåt i morgon bitti. Nåja, då ska jag försöka läsa ett par timmar i sängen innan jag skuttar upp och åker ut till Förorten för att vara behjälplig med rensning där. Sen har jag kanske en stund på eftermiddagen i morgon – eller söndag fram till kvällen – att göra resten av min städning.

Att jag också efter jobbet hämtade fönstertvätten jag fått som premie för att jag är med i en studie om livsmedel blev emellertid en påminnelse om ytterligare städjobb. Fast putsa fönster… det gör jag inte varken i kväll eller i helgen.


Det är nog bara
Pippi Långstrump som städar varje fredag – jag har ju hela helgen på mig…

 

∼ ♦ ∼

*ballen = balkongen


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Dagbok, Ironi, Jobb, Mat, Personligt, TV, Vänner och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Fredagen den 25 augusti 2017: Städa, städa varje fräääda’…

  1. Oj, vilken energi! Det låter härligt ändå, fast det är städ och tvätt och allehanda stök. Trevlig helg!

    Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

