Lördag kväll och söndag den 12 – 13 augusti 2017: Gott om gott …och böcker…


 



Kära dagbok…

Tomatplanta på balkongen

Den här trivs på ballen i alla fall.

Så är helgen i min första arbetsvecka över. Jag har vilat efter bästa förmåga, ätit och druckit gott, läst och grejat med böcker på annat sätt än att läsa, det vill säga recenserat och stuvat om i bokhyllor, till exempel. En bra helg, sammanfattningsvis, men lite fattig på sociala kontakter. Samtidigt behöver en vara på egen hand ibland också. I fredags var det ju väldigt hett och jag tvingade mig själv att stå ut på ballen*. Den enda som trivs där är nog min tomatplanta… Igår och idag var det sämre väder. Idag har det regnat av och till hela dagen. En perfekt dag att ägna sig åt böcker, med andra ord.

Lördagskvällar är det alltid skit på TV. Jag fick timmarna att gå med läsning. Sen slog jag på stort och lagade mat. Till maten öppnade jag ett vin som jag hade köpt tidigare på dagen. Det visade sig vara en äldre årgång (!) av ett vin jag redan hade i vinskåpet. Kan ju vara kul att jämföra årgångar. Mer om vad jag tyckte om vinet kan du läsa här, i ett separat inlägg! Jag inte bara drack italienskt, jag åt italienskt också. Slängde ihop en lasagne på kycklingfärs, bra mat att laga när en är ensam. Jag åt rejält och ändå blev det två matlådor över. Märkligt nog blev jag inte sugen på lördagsgodis förrän ganska sent, till en film jag råkade hitta på Kanal 11. I stället för att mumsa den chokladkaka jag hade köpt slog jag på stort och öppnade en av plåtburkarna med smörkolor som jag köpte på Heathrow i taxfreeshopen.

∼ ♦ ∼


I morse var jag trött. 
Hade kunnat sova riktigt länge, men var uppe en stund vid åtta, slumrade till och vaknade strax efter klockan nio. Kaffet var då klart sen länge, så jag hämtade en mugg och läste ut den nionde och senaste Ruth Galloway-deckaren. Nästa bok jag plockade ut ur TBR**-hyllan för läsning var också en ny inköpt deckare, Jonas Moströms senaste.


Nån form av nytta ville jag göra idag. 
Eftersom det var betydligt svalare än både igår och framför allt i fredags passade det bra att flytta om i bokhyllorna i arbetsrummet. Där hade jag tidigare stuvat om efter att ha hittat ett hyllplan i förrådet. Och ett tomt hyllplan kan en ju faktiskt inte ha – allra minst som många av ens böcker ligger ovanpå andra. Att flytta runt böcker tog säkert en och en halv timme. Alla böcker fick inte plats som jag hade önskat, men det ser bättre ut i hyllorna i alla fall. Nu är det bara cirka 15 böcker totalt som ligger ovanpå andra böcker.


En utomhusaktivitet var planerad idag. 
Jag hade tänkt åka till Slottsträdgården och skörda lök, potatis, sallad, persilja och rädisor. Tyvärr satte regnet stopp för det. I stället hämtade jag Fästmön och skjutsade henne till ICA Heidan där vi båda kunde handla lite och sen hem igen. Nytt försök planeras i morgon kväll. Som tur var hade jag kvar en del av vår egen potatis så att det räckte till ett kok. Och det var ganska skönt att värma sig med en snaps till sillen… Fast vid 17.30-tiden kom sen solen, dock inte värmen… Tycker du förresten att bilderna på björken från baksidan på mitt hus och himlen från mitt köksfönster ser konstiga ut är det för att jag fick vrida mobilkameran så att ingen del av nån altan skulle råka komma med tydligt i bild. Sen kan ju sånt som inte står på kommunens mark på nån altan utan till och med utanför ett staket råka synas. Det får de stackars altanisterna tåla när de breder ut sig. Ja ja, de riktigt uppseendeväckande altanbilderna kommer till nytta i andra sammanhang. Jag lärde mig nämligen ett och annat av filmen igår. I kväll ska jag lära mig hur en mördare skapas. Skämt åsido, jag tar aldrig till våld, men jag ska se en brittisk dokumentär klockan 20 i SvT2 med titeln Så skapas en mördare.


Och kanske triggade de två små snapsarna min finska sisu,
för sen tog jag ett sista tag med böckerna – världens jävla träningspass, kan jag meddela – och fick dem precis så som jag vill ha dem. Nästan. Men det allra bästa som går just nu. Tills jag har köpt det där slottet där jag inte behöver bekymra mig över ytor och bokhyllor…

∼ ♦ ∼

*ballen = balkongen
**TBR = olästa böcker, från engelskans ”To Be Read”


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Böcker, Dagbok, Epikuréiskt, Film, Mat, Personligt, TV, Vin och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Lördag kväll och söndag den 12 – 13 augusti 2017: Gott om gott …och böcker…

  1. Vi spelade in ”Så skapas en mördare” – ja, vi spelar fortfarande in saker, haha, vadå Svt Play?! Var det en sevärd dokumentär?

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      Jag brukar också spela in om jag inte har tid att titta, men alla har ju inte den möjligheten. Några av mina läsare har efterfrågat länkar till SvT Play om programmen finns där och jag försöker tillmötesgå dessa önskemål. Jag tyckte att dokumentären är sevärd. Sen kan ju smaken vara som baken…

      Liked by 1 person

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

