Fredagen den 11 augusti 2017: Guldkanter på tillvaron


 



Kära dagbok…

Papperskorg med guldkant

En del har sin guldkant på… papperskorgen…

Vad som är vars och ens guldkant på tillvaron är givetvis helt individuellt. En del tycker att pengar och rikedom är det rätta guldet i sammanhanget. Och visst, pengar underlättar på många sätt. Dessutom gillar jag guld. Fast för mig behöver det inte vara annat än en spännande bok och kanske nåt gott att äta och dricka. Det senare kan vara en kall öl en varm augustidag som denna – eller varför inte en GT – och några ostbågar? Sen är min tillvaros guldkanter förstås att ha kärlek i livet och att ha goda vänner och kollegor. Människor en kan hänga med och vara sig själv, inte göra sig till.


Men den bästa guldkanten i min tillvaro
just nu är närheten från jobbet till Botaniska trädgården. Idag tog S och jag den andra halvan av friskvårdstimmen till att strosa i Botan och titta på – och fota, förstås! – grönska och blommor. Eftersom det är fint väder idag är det bäst att passa på att vara utomhus. Gissningsvis får jag nämligen sitta inomhus med stängda fönster och dito balledörr* i kväll. Ända sen häromsistens har jag haft en irriterande hosta nattetid. Nä, jag mår verkligen dåligt när folk måste röka i min närhet. Även den som gillar rök och rökning måste väl hålla med om att gräs är skönare och att blommor doftar godare än rök..?

 

Levain med halloumi

Min lunchlevain.

Efter promenixen intog vi lunch i trädgården. Café Victoria har finfina luncher även om priserna är i högsta laget. Jag betalade 105 spänn för två varma dubbla mackor (levain) med halloumi, ett par strån grönt, lite avocadoröra och vatten. Det var gott men flottigt. Efter en stund fick vi sällskap av Duktiga Annika och A. Det blev en riktigt trevlig lunch i skuggan under ett träd och med spännande samtalsämnen. Jag känner riktigt hur min nya arbetsplats har satt guldkant på min tillvaro, detta att jag pratar med och träffar kollegor på ett annat sätt än tidigare.

Så värst mycket nytta känner jag väl inte att jag har gjort idag. Jag deltog i morgonmöte som vanligt, skrev lite grann, fick hit en tekniker som grejade med min krånglande dator etc. Vidare har jag haft mejlkontakt med min chef kring mina tankar om möblerna och en del förändringar. Det verkar som om hon köper detta, men eftersom allt ska göras enligt protokoll kunde hon inte lova om det händer nåt förrän tidigast i september.

Och sen kommer en hem till slummen i New Village och bara önskar att en hade kunnat vara kvar på jobbet hela helgen.

∼ ♦ ∼

*balledörr = balkongdörr


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Böcker, Dagbok, Epikuréiskt, Familj, Jobb, Krämpor, Mat, Personligt, Vänner och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Fredagen den 11 augusti 2017: Guldkanter på tillvaron

  1. Agneta skriver:

    Härliga växt- och blombilder!! 🙂

    Jag har nu jobbat mina första två dagar efter semestern, och det har gått över förväntan, en av mina guldkanter är att ha ett kul och stimulerande jobb – en annan av mina guldkanter är 5½ år och ska gå cirkus med mig i morgon, och sedan sova över <3. Den minsta lilla guldkanten är kvar hemma och tar hand om sin pappa medan mamman jobbar helg.
    Och så är jag ju gift med en rejäl guldkant som hämtar mig vid världens ände (Svågertorp) när tågjävlarna inte går…

    Det är viktigt med guldkanter, så glad att du också har ett gäng :-)!

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      Tack!
      Ja vi är lyckligt lottade som har kul och stimulerande jobb – det är en enormt stor och viktig guldkant i mitt liv. Jag började jobba i måndags efter fem veckors semester. Då gick jag från min gamla arbetsplats på semester och kom tillbaka till min nya. Det är så häftigt att jobba i ett helt nybyggt hus, att få ett skrivbord som ingen annan har jobbat vid, ett kontor som inte har varit nån annans än mitt… 😛
      Några barn och barnbarn har jag ju inte, men jag är glad för din skull att de är guldkanter i ditt liv. Och Johnny Boy är ju väldigt snäll som åker ända till världens ände för att hämta hem sin fru. Det är kärlek, det! 😛

      Tack också för att du gläds med mig. Det värmer när så många är avundsjuka. (du skulle bara veta…)

      Gilla

  2. Så underbart med den Botaniska trädgården!
    Ja, det finns mycket som kan ge guldkant, ibland är det verkligen småsaker, så det gäller att se dem och uppskatta dem också. Det tycker jag att du verkar vara bra på 🙂

    Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

