Drottningens namnsdag 2017: Lugn uppstart, lite information och lustiga namn


 



Kära dagbok…

Fullmåne

Jag skyller min dåliga sömn på månen.

Arbetsdag nummer två efter evighetssemestern är nu avklarad. I natt sov jag lite sämre. Vaknade två gånger och var vaken länge båda gångerna – för att sen sova som bäst när det var dags att kliva upp. Det vore en lögn att säga att jag är stressad, för det är jag inte. Jag får skylla på månen! I stället är jag väldigt nöjd med att jag började jobba igår, för den här veckan blir en lugn uppstartsvecka. Jag hinner fika två gånger per dag och i veckan har jag och S bestämt oss för att utnyttja friskvårdstimmen genom att 2 x 30 minuter promenera (i morgon och på fredag). Sånt hinner jag inte vanligtvis. Och nästa vecka kör det igång rejält med tre möten per dag plus att jag ska hinna utföra saker där emellan. På fredag den veckan är jag och Fästmön bjudna på grillat ute hos vännen Jerry. Jag lär väl somna över tallriken – det är inte fullmåne då, så…

Idag har jag fått diverse jobb gjort, jag har inte bara gått omkring och letat efter saker och personer. Jag har gjort en felanmälan som rör datorn och jag har börjat skriva på mitt nyhetsbrev, som jag tänkte få ut nästa vecka. Det tar sin lilla tid just nu, nyhetsbrevet, eftersom jag har en del uppslag men få personer att kolla idéerna med – många är ännu på semester. Lite har jag skrivit i alla fall. Förhoppningsvis har jag stavat rätt också. På förmiddagen hittade jag en riktigt pinsam, felstavad skylt – som jag är oskyldig till, dock.

Skylt med texten Poststortering

Inte riktigt rätt stavat här. Brailletexten, som endast anger rumsnumret, är i alla fall korrekt.


Jag har emellertid noterat att mina kollegor
blir allt duktigare på det här med kommunikation och information. När såna väsentligheter som kylskåp för matlådor och lunchsmörgåsar är så inbyggda i inredningen att de är dolda räcker det finfint med handtextade skyltar. Jag skrattade gott, men var väldigt tacksam för skyltarna. Inte kunde jag gissa att skåpsdörrarna dolde kylar!


I det nya fina huset där jag jobbar
finns inte bara kontor och öppna arbetsytor utan massor av mötesrum. Rummen är numrerade med våningsplan och rumsnummer, men de har dessutom namn. Namnen har nån inredare/arkitekt/hyresvärd/lustigkurre hämtat från den svenska floran. I vissa sammanhang tycker jag att det känns lite… överambitiöst. Jag vet faktiskt inte ens vad det är för växter ibland. Vad sägs om mötesrum med namn som Sumpnoppan, Kråkvickern, Vitmåran, Myskmadran, Dillpionen och Åbrodden? Jaa, det är tur att rummen har nummer också… Sen vet jag inte om alla namn är så lyckade heller. Vem vill prata i Persiljan eller kalla till ett möte i Krattan eller Krukan? På plan ett, där jag sitter, har mötesrummen namn efter krydd- och medicinalväxter. Jag försökte kalla till möte i Malörten, men eftersom det var upptaget fick jag välja Myskmadran i stället.

Skylt Myskmadran

Jag har kallat till möte i Myskmadran.


Vissa smärre möten tänker jag ha på mitt kontor.
Jag har för övrigt fortsatt att jobba med inredningen där. Bland annat tog jag med mig en stor utskrift av ett foto jag tog för 100 år sen på jättenäckrosbladen i Tropiska växthuset i Botaniska trädgården. Det tyckte jag skulle passa perfekt eftersom Segerstedthuset, där jag jobbar, är granne med Botan. Dessutom får vi inte ha krukväxter på rummen. På det här viset får jag in lite grönt på kontoret i alla fall. Fast senare i höst tänker jag vara obstinat och ta med några växter av mina 50+ hemma. Jag har nämligen fönsterbrädor i båda mina fönster och jag tänker inte vattna på några radiatorer (element) eller elkablar.

Förstoring foto jättenäckros

Grönt på rummet.


Efter två arbetsdagar kan jag annars konstatera
att jag behöver ett smalare men längre skrivbord och att en sektion av skåpet/hyllan skulle kunna tas bort. (Jag tror att det är möjligt.) Kan kvarvarande tre sektioner skjutas en bit mot dörren blir det mer plats för mig och min skrivbordsstol.

 Mitt skrivbord

Ett smalare, men längre skrivbord vore bättre för mig på jobbet.

∼ ♦ ∼

Men jag har en fritid också. Efter jobbet stannade jag till vid Tokerian på hemvägen för att veckohandla. Och nu när jag har skrivit färdigt det här inlägget ska jag laga mat (kors i taket!). Resten av kvällen ska jag läsa (surprise, surprise!) och se andra delen på andra säsongen av brittiska kriminaldramat Saknad aldrig glömd. Tänk, i morgon är vi halvvägs till helgen redan…

∼ ♦ ∼

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Dagbok, Familj, Jobb, Personligt, Trams, TV, Vänner och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

