Torsdagen den 3 augusti 2017 morgon och dag: Brister, paket och hyllande


 



Kära dagbok…

Ibland brister det bara. Är det nåt jag ska ta upp med min psykolog i september är det detta. Men brister kan betyda flera saker. Det kan vara sånt som saknas, som till exempel vissa väsentligheter i ett paket. Det kan också vara att nånting brister ut i… ren skönhet. Det senare pågår i mitt sovrum. När som helst nu blommar ytterligare en av mammas orkidéer.

 Orkidéknoppar

Ytterligare en av mammas orkidéer är på väg att brista ut i ren skönhet.

∼ ♦ ∼

Annars vaknade jag med skallebank* idag. Jag fick faktiskt ta en tablett. Sen hällde jag i mig svart kaffe och läste i en och en halv timma. Min bok på gång är riktigt bra – så här långt. Jag läste också vid frukostbordet. Frukosten intog jag i köket, för det var lite för skuggigt och blåsigt på ballen**. Men det skulle inte dröja länge innan temperaturen steg mot 35 grader i solen…

∼ ♦ ∼

Med brevbäraren kom äntligen min beställning från BokusJag fattar inte varför den, som ju var mindre vad gäller antalet böcker än paketet från CDON.com, behövde två dar längre tid än cdon-beställningen att komma hit. Dessutom var det som vanligt hål i paketet. Nej, jag tror inte att det är Bokus fel utan brevbärarens. Det kläms allt som oftast in saker i postboxarna – med trasig post och annat strul som resultat. En gång hade brevbäraren klämt in ett Bokuspaket så jag inte kunde vrida om nyckeln… Nåja, innehållet var emellertid helt, så jag betalade fakturan.

∼ ♦ ∼

Igår kom ett sms om att jag hade fått ett paket att hämta på ICA Heidan. Det hann jag inte då, men idag mitt på dan tog jag bilen dit. Det var min julklapp 2016 från jobbet. Ja, jag hade ju dröjt med att beställa den ända tills förra månaden, så en kan säga att det blev en juliklapp i stället. Lådan innehöll en jättefin lykta, men det gjorde varken brandsläckare eller dekorationsstenar som skulle finnas med enligt en dåligt skriven lapp. Klara brister i instruktionerna gör att jag inte riktigt vet om jag vågar använda lyktan, ärligt talat… Men fin är den och stor…

∼ ♦ ∼

Medan jag väntade på att höra från Fästmön bestämde jag mig för att ta tag i ett smärre bokhylleprojekt. När jag städade förrådet för ett tag sen hittade jag ett hyllplan. Idag bestämde jag mig för att tömma ett hyllplan i min hylla med fackböcker. Detta hyllplan innehöll två papperskassar med jobbansökningar från De Sju Svåra Åren. Den stora innehöll jobbansökningar jag fick nej på, den lilla ansökningar jag aldrig fick svar på… Skiten är nu förpassad ut i förrådet.

Kassar med jobbansökningar

Den stora kassen innehåller jobbansökningar jag fick nej på, den lilla ansökningar jag aldrig fick svar på.


Sen grep jag mig an det roliga arbetet. 
Med två tomma hyllplan kunde jag flytta över böcker om kommunikation och skrivande etc samt litteraturvetenskap från hyllan till vänster om fackbokshyllan. Därmed kunde jag flytta ner böcker om författare, lyrik och biografier om andra än författare. Detta gav mig ett tomt hyllplan, eftersom jag hade många böcker som låg på tvärsan. I mina tre hyllor med skönlitteratur utom deckare ligger många böcker på tvärs. Dessa ska jag nu försöka stoppa in lite här och var och flytta över böcker i den tomma hyllan. Men DET är ett alltför omfattande arbete för att jag ska hinna med idag.

∼ ♦ ∼

Nu ska jag slappa en stund innan det är dags att fixa till sig hjälpligt och åka ner till Centralen för att möta Anna från jobbet för vidare färd in till Stockholm och Pride! Fast vi kommer hem i natt igen eftersom Anna ska jobba i morgon. Därefter åker vi in igen på eftermiddagen i morgon och bor gott på hotell fram till söndag. Då är det dags att åka hem och ladda för jobbstart för min del. Evigheten är slut. Och ärligt talat längtar jag en hel del efter jobbet och vardagen.

∼ ♦ ∼

*skallebank = huvudvärk
**ballen = balkongen


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Böcker, Dagbok, Familj, HBTQ, Jobb, Krämpor, Personligt och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Torsdagen den 3 augusti 2017 morgon och dag: Brister, paket och hyllande

  1. FEM skriver:

    Väntar också på paket från Bokus! Tar lååååång tid att få från dem tydligen. Trots köpstopp och loppisförbud kunde jag inte hålla fingrarna borta från nätsidan. Det blev cirka 6 stycken pocket från Bokus…

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      Fast jag väntar ju inte längre på paket från Bokus – det kom (se bilden!). Jag ska försöka behärska mig och bara köpa från inköpslistan nu ett tag framöver. Men inköpslistan… den kan lätt utökas/uppdateras då och då… 😛

      Gilla

  2. FEM skriver:

    Jaa, jag fick mitt paket i dag! Det tog en vecka! Inte bra, inte bra. Men nu får jag i alla fall stryka några på min inköpslista…som ju fylls på med jämna mellanrum.Hehe!

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      Men vad säger du?! En vecka för ett paket från Bokus att landa i Metropolen! Det var riktigt uselt. Vad innehöll det??? Inköpslistor är levande dokument! 😆

      Gilla

  3. FEM skriver:

    Hmmm, få se nu om jag kommer ihåg alla… Anne B Ragde, Ann Rosman, Nora Roberts, Marie Jungstedt, Anna Jansson och Sofie Sarenbrant. Mycket bra och spännande läsning framöver.

    Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

