Onsdagen den 2 augusti 2017: Hon är @evgud och andra återseenden


 



Kära dagbok…

Eva Dahlgren på scenen i Parksnäckan

Hon är @evgud På Instagram.

Dagens höjdpunkt kan jag säga redan inledningsvis var utomhuskonserten med Eva DahlgrenParksnäckan här i Uppsala. Alla andra återseenden, göranden och låtanden den här dan kom liksom i andra hand eller var en transportsträcka fram till Eva. Nästan. Självklart kommer Fästmön först, före Eva, faktiskt. Och det var en födelsedagspresent från Anna som blev verklighet idag. Inomhuskonserten Anna hade fixat biljetter till i november förra året fick vi ställa in för vår del eftersom vi var nere i Motala. Min mammas begravning var dagen före och dagen efter gick en flyttbil med saker till Uppsala. Vi hade sett fram emot novemberkonserten, men när det nu blev som det blev var det ingen tvekan om att det fick bli begravning och sorg i stället. Det var därför lite extra speciellt i kväll.

Men first things first. Jag vaknade redan klockan åtta (det tar sig!) till en het och solig dag som sen mulnade på. Jag tillbringade två timmar i bingen med kaffe och en bok som jag läste ut. Sen var det så varmt att jag kunde äta frukost på ballen*, trots att det är skugga där ända fram till eftermiddagen.

Böckerna Hjärtats innersta röst och Porto Francos väktare

Bokbyte i morse från en bok om kärlek till en bok om mord.


Fram till klockan 13 blev det sen lite småpyssel hemma
samt ett samtal med Barnfonden som jag skulle rekommendera att anställa en kommunikatör. På eftermiddagen hade jag en träff med min frissa M. Hon klippte mig så bra idag, lämnade lite mer kvar på huvudet och gav frisyren lite höjd. Jag gillar inte när mitt hår är platt. (Fast sen kom en regnskur på kvällen och efter att ha ålat mig i och ur diverse luvor och regncaper var håret rejält tillplattat. Som tur är har jag bra hår – det är det enda jag är nöjd med för det mesta när det gäller mitt utseende – så det var bara att rufsa till det lite så såg jag normal ut.) Och vid 16-tiden mötte jag Anna på stan. Jag passade på att ladda mitt busskort, nåt jag bara trodde att jag hade gjort när vännen Mia var här, men vi skippade UL och promenerade alla gånger utom en gång när vi åkte buss och en gång när vi åkte bil. Sen blev det en öl för mig och ett glas rosé för Anna på Magnussons på Drottninggatan-Östra Ågatan. Eftersom vi ville sitta skönt valde vi fåtöljer bland värsta trafiken. Klart omysigt. Meeen… sällskapet var trevligt och utsikten fin. Ginen däremot var hutlöst dyr, därav ölet och vinet.


Middagen intog vi på Kafferummet Storken
Där träffade vi min vän och numera också morfar Greken samt morbror till flickebarnet. Det blir alltid kära återseenden med den familjen – alla är bara så fruktansvärt trevliga, varma och gemytliga. Vi tog var sin sallad – Anna med räkor, jag med kräftstjärtar – och till det vatten. Sen traskade vi iväg till Parksnäckan, visa av erfarenheten från konserten med Sarah Dawn Finer 2015. Jag snackar köer, alltså. Men det höll på att bli så att jag aldrig kom fram till Parksnäckan. För andra gången sen den där januaridagen 2009 när mitt arbetsliv förstördes mötte vi DLF**. Jag tror bestämt att avskummet/krypet blev skraj, för h*n sprang över gatan och bytte trottoar! Hade jag mött h*n öga mot öga vet jag inte vad jag hade gjort, ärligt talat. Jag avskyr verkligen våld, men… Nej, jag kan ärligt säga att jag inte vet hur jag hade reagerat. Jag kan nog i vart fall aldrig förlåta nån som har förstört så mycket i mitt och min familjs liv.


Vi nådde i alla fall Parksnäckan. 
Och lustigt nog var det inte alls särskilt lång kö. Hade vi kommit lite senare skulle vi emellertid ha tänkt annorledes. Det fylldes snabbt på bakåt. Vi fick riktiga kanonplatser, på andra rad mitt fram. Förväntansfulla satt vi i över en timme och väntade på Eva Dahlgren. Under tiden hann vi få ont i bakarna båda två. Nej, det är inte sköna bänkar. Positivt var annars återseendet med H som också var där. Det var ett bra tag sen vi sågs och det var kul att få en pratstund. Till hösten lär det bli fler gemensamma luncher – jag ska ju jobba mycket närmare de kära före detta kollegorna på SGU.

Scenen i Parksnäckan

Vi fick bra platser på andra raden mitt framför scenen.


Sen kom Eva Dahlgren ut på scenen.
 Under de två första låtarna regnade det. Kallt, blött och fruset, men det glömde i alla fall jag snart. Kvällens artist levererade såväl gammalt som nytt. Jag har inte hört det nya, men gillade att hon gått tillbaka till vemodet, som hon själv sa. Och texterna till Ängeln i rummet och Vem tänder stjärnorna fanns kvar även i min hjärna. Tänk att dessa låtar håller än! Och plötsligt var klockan typ 21.30 och konserten var slut. Tack Anna för födelsedagspresenten och tack Eva Dahlgren för din sång och musik i kväll!


Efter konserten gick vi upp till O’Connors 
och värmde oss med var sin rejäl Irish coffee samt planerade morgondagen. Det blir så att vi åker in till Pride när Anna har slutat jobba och sen tar vi ett sent tåg hem. (Om Anna inte är helslut, förstås.) Jag ser fram emot att åka på Schlagerkväll OCH slippa vara hemma i slummen. Vi tog samma buss hem, Anna klev av först, jag en hållplats senare, och så började packa på var sitt håll. (På fredag ska vi in till Stockholm igen och då har vi hotell till söndag.) Men nu… nu ska jag strax sova en stund så jag orkar Pridepartaja i dagarna tre.

 Irish Coffee

Värmda av rejäla Irish coffee.

∼ ♦ ∼

*ballen = balkongen
**DLF = Den Lille Fjanten, en person som förstörde mitt arbetsliv och många av år av mitt och min familjs liv


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Böcker, Dagbok, Epikuréiskt, Familj, HBTQ, Jobb, Mat, Musik, Personligt, Sociala medier, Vänner, Vin och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

