Pocketbokens dag 2017: Bokbyte och diverse utbyten


 



Kära dagbok…

Jag och mamma 2015

Jag och mamma 2015 på mammas 80-årsdag.

Söndagar sägs vara ångestdagar inför en kommande arbetsvecka. Det var länge sen jag kände så, långt borta i ett annat arbetsliv än det jag har idag. Men nu har söndagar i stället blivit Ensamhetens dagar för mig. Var det nån dag lilla mamma och jag brukade ringas så var det söndagar. Ibland kände jag att jag inte riktigt hade tid att lyssna på mamma en timme i telefonen, men jag gjorde det. Idag saknar jag hennes ”tjat” och berättelser om sitt vardagsliv. För egen del lägger jag mitt tjat här på bloggen så slipper jag plåga människor i min omgivning med mitt ”tjat”. Fast idag ringde jag mammakusinen B för att få lite utbyte av blodsbandstankar. Jag vill verkligen inte att min mamma ska glömmas bort, men det är inte alla omkring mig som har träffat mamma och som jag kan prata om henne med. Tyvärr satt mammakusinen B i en bil (nej, hon körde inte, det gjorde sonen) och det var dålig mottagning, så samtalet blev snöpligt kort.

Häromdan läste jag nånstans i sociala medier att den som läser ersätter människor och mänskliga kontakter med böcker och läsning. Det var negativt menat – många tycker att det är dumt och dåligt att läsa böcker. För mig är det inte det. Böcker är så mycket bättre vänner än mänskliga ibland. Inte alltid – undantag finns. För tillfället är jag inne i en riktig läsperiod. Och ja, det beror på att jag faktiskt inte har så många vänner här i Uppsala. De flesta som fanns här har antingen flyttat eller svikit mig – eller så har jag svikit dem. Därför känns det helt OK att börja mina semesterdagar med läsning i sängen. I morse läste jag ut Thomas Bodströms självbiografi. Eftersom det är Pocketbokens dag idag bytte jag till… en pocketbok. Det är en bok som jag fick av vännen FEM i födelsedagspresent i år. Förra året gav hon mig dess föregångare, Konsten att höra hjärtslag, till födelsedagen. Det var en bok jag tyckte mycket om, så mina förväntningar på uppföljaren är höga.


Helt
utan vänner i Uppsala är jag trots allt inte. 
När jag hade slängt ett par soppåsar plingade jag på hos vännen Lucille för att våldgästa henne en stund. Den stunden blev en timme. Vi utbytte tankar om allt ifrån våra semesterresor den här sommaren till släktingar, släktforskning och linneservetter. Lustigt nog hade jag tidigare idag lagt ut en bild på Instagram som visar att jag använder just linneservetter. Ja, jag dukar med linneservett i silverservettring – och servetten används, den ligger inte där för syns skull. I morse låg den i mitt knä för att skydda pyjamasbyxorna. Undantaget är när jag äter på ballen*. Då blir det pappersservett, för så har vi alltid gjort i min familj – linneservetter i servettring inomhus, pappersservetter utomhus.

 Servett över pyjamasbyxorna

Ja linneservetten på bilden är skrynklig för att jag använder den – även över pyjamasbyxorna.


Till söndagmiddag blev det fryst pizza värmd i ugn 
och bubbelvatten med citronsmak, utan alkohol. Intaget på ballen, därför pappersservett. När maten har sjunkit undan ska jag försöka plats i mina numera väldigt tajta jeans och promenera över till Fästmön. Där blir det förberedelser för en födelsedag som ska firas i morgon. En kasse med inslagna paket här hemma ska byta ägare. Tänk, jag minns när jag fyllde 15… Det var på äldre stenåldern, det.

Pizza på balkongen

Söndagmiddag på ballen.

∼ ♦ ∼

*ballen = balkongen


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Böcker, Dagbok, Familj, Jobb, Krämpor, Mat, Personligt, Sociala medier, Vänner och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

