Två röda viner och ett vitt: Valpolicella Ripasso, Ti Amo och Biecher


Ett inlägg om viner.



När en får gäster
är det förstås så mycket roligare att laga mat än om en ska sno ihop nåt till sig själv. Och ärligt talat, vem korkar upp en flaska vin till korv och makaroner? Inte jag i alla fall. Nu har jag haft vännen Mia här i några dagar. Tre middagar tillagades hemma, varav en av Mia igår. Självklart drack vi vin till maten.

∼ ♦ ∼

Valpolicella ripasso ai Colli Vivaldi 2015

Ett lättare, men absolut inte tunt rött vin.

I fredags kväll gjorde jag en het vegetarisk pastasås. Såsen innehöll lök, vitlök, svamp, majs, oliver, morötter och paprika samt en massa kryddor, bland annat berberi/berbere. Vi åt spaghetti till. Såsen har jag kommit på själv, tro det eller ej, men jag hämtade inspiration till den under 1980-talet från studentlivets eritreanska vänner. Berberi/berbere kallas också etiopisk peppar eller bako. Jag använde både äkta vara från Etiopien och Santa Marias krydda. Riktigt het som förr fick jag inte såsen.

Till maten serverade jag ett italienskt vin. Etiopien var aldrig nåt koloniserat land i Afrika (det enda av två, Liberia är det andra), men under åren 1936 – 41 var det ockuperat av Italien. Än idag finns faktiskt en del italienska influenser i etiopisk och eritreansk mat. Ett italienskt rött vin var därför inte helt fel. Jag valde Valpolicella Ripasso ai Colli Vivaldi 2015.  En sån flaska kostar 109 spänn på Systembolaget.

Ripasso är alltså en metod vid vinproduktion som innebär att vinet jäser två gånger, varav andra gången tillsammans med jäsresterna från en Amarone. Ripasson tycker jag känns lite lättare än Amarone och eftersom det är sommar och jag tyckte att vi inte skulle somna över maten valde jag därför detta. Tilläggas bör att ett ripassovin visserligen är lättare än ett amaronevin, men för den skull absolut inte tunt.

Så här skriver Systembolaget om vinets smak och doft:

”Kryddig smak med fatkaraktär, inslag av körsbär, kryddnejlika, hallon, kanel och vanilj. […] Kryddig doft med fatkaraktär, inslag av mörka körsbär, kryddnejlika, plommon och vanilj.

Systembolaget rekommenderar på sin webbplats att vinet serveras till lamm, nöt eller lagrad hårdost. Det gick alldeles utmärkt till pasta med het sås. Kryddorna i maten gick bra ihop med vinets kryddor. Vaniljsmak och -doft kände jag inte, däremot de röda bären, nästan även russin.

Toffelomdömet blir det högsta.

Rosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla mini

∼ ♦ ∼

Ti amo 2016

Ett fruktigt vin som passar till ljust kött.

I söndags kväll trodde vi att det skulle bli regn och rusk. Därför hade jag köpt hem kalkonfilé som jag stekte i centimetertjocka medaljonger. Till fågeln serverade jag potatisklyftor med skal från ugnen, hot béarnaisesås och vitlökssmör. Jag kryddade på ganska bra, vilket gjorde middagen lite för tung i mitt tycke. Vi hade tur att kunna inta den på ballen* där det var väldigt varmt.

Vinet vi hade köpt till kalkonen var det lättsamma och lite glada Ti Amo Primitivo di Puglia 2016. En flaska kostar bara 99 kronor. Både Mia och jag har druckit vinet tidigare. Och här är Systembolaget och jag för en gångs skull överens: det passar till fågel. (Det passar främst till ljust kött, enligt Systembolagets webbplats, men även till fläsk.)

Druvan Primitivo är blå och odlas mest i södra Italien, i klacken. Den ger fylliga viner med ganska hög alkoholhalt. Lustigt nog har det gjorts DNA-analyser på druvan. Analyserna visar att den är identisk med Zinfandel!

Så här skriver Systembolaget om vinets smak och doft:

”Fruktig smak med inslag av fat, mörka bär, muskot, vanilj och lakrits. […] Fruktig doft med inslag av fat, mörka bär, lakrits, vanilj och örter.

Det här vinet är som jag tidigare skrev lättsamt och glatt. Det lämnar ingen lång eftersmak och är inte alls så fylligt som Amaroneviner och Ripasso. Icke desto mindre är det gott, smakrikt och passade väldigt bra till kalkonen. Jag tycker att det prisvärt och ger det ett högt omdöme.

Rosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla mini

∼ ♦ ∼

Riesling Jean Bicher Alsace 2016

Ett torrt och fruktigt vin med en viss sötma som mötte apelsinsåsens milda syrlighet väl.

Sista kvällen i Uppsala för Mias del bestämde hon för att knuffa ut mig ur köket. Jag fick inget göra vad gällde matlagningen. Det enda jag kände till var ingredienser som lax, apelsin, grädde och rosmarin och att färskpotatis skulle serveras till. Fisk tarvar vitt vin och det är jag långt ifrån nån kännare av. Vi handlade på Systembolaget i Kvarnen för ovanlighetens skull och tog där hjälp av en expert på plats. Denne rekommenderade Riesling Jean Biecher Alsace 2016 för 95 kronor när han fick klart för sig vad vår middag skulle bestå av.

Jag kan vara lite skeptisk mot Rieslingviner och föredra extremt knastrande torra Chardonnayviner. I det här fallet var vinet bara ganska torrt, men hade ändå en viss sötma. Rieslingdruvan sägs passa till milda fiskrätter.

Så här skriver Systembolaget på sin webbplats om vinets smak och doft:

”Fruktig smak med inslag av gula äpplen, honung, persika och mineral. […] Fruktig doft med inslag av gula äpplen, honung, persika, vita blommor och mineral.

Det visade sig att det var en alldeles utmärkt rekommendation vi hade fått. Vinet passade perfekt ihop med maten. Det var torrt, men sötman framträdde till viss del i form av honungssmaken, tyckte jag, nåt som passade fenomenalt bra till den apelsinsås med grädde och rosmarin som laxen simmade i.

Vinet får högsta Toffelomdöme.

Rosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla mini


*ballen = balkongen


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Epikuréiskt, Mat, Personligt, Vänner, Vin och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

