Måndagen den 24 juli 2017: Bästa pappan, distansfel och lyxmåltid – allt på samma dag


 



Kära dagbok…

Pappa

Lilla pappa.

Den 24 juli 2006 drunknade min pappa. Just den dagen hade vännen Mia kommit till mig på lite semester. Elva år senare är hon här igen. Såna här årsdagar är tuffa, jag vänjer mig aldrig vid dem, men det har känts gott att inte vara ensam idag. Tack!

Min pappa var den bästa pappa jag kunde ha haft. Han fick inte nåt jättelångt liv, men det var händelserikt. Som tonåring kom han till Sverige som ensamkommande flyktingbarn. Fast då hette det krigsbarn. Och som sådant fick han arbeta oavlönat och hårt. Inget fick han gratis. Pappas föräldrar var kvar i Finland där andra världskriget rasade. Pappa ville aldrig prata om den tiden. En del har jag hört via mamma. Ibland tänker jag att han, precis som jag, bar på en otrolig ilska inombords.

Disktrasa med texten: "Best Dad in the world love you so much"

Min pappa var den bästa pappan för mig.


Pappa var emellertid ödmjuk också.
För honom låg tryggheten i ett tak över huvudet och ett arbete. Det har präglat även mig. Så just idag sörjer jag att jag inte kan visa varken pappa eller mamma min nya arbetsplats och hur fint och häftigt huset är där jag ska jobba i höst. Inte heller kan jag berätta för honom hur mycket jag älskar mitt jobb, hur roligt och utvecklande det är. Men kanske sitter han och mamma tillsammans nånstans där uppe på ett moln, tittar ner på mig och är lite, lite stolta och glada över sin dotter. Älskade, saknade föräldrar!

∼ ♦ ∼

Kapitel 31

Jag började läsa kapitel 31 idag.

Som alla mina semesterdagar började jag den här dagen med läsning i sängen. Det är en rätt skruvad bok jag läser, en psykologisk thriller som jag misstänker har ett uppseendeväckande slut. Nu har jag inte många kapitel kvar, vilket känns skönt. Boken jag ska byta till är en deckare jag har fått för recension, en recension som jag tidsinställer för publicering den 21 september. Den första boken av Nele Neuhaus tyckte jag mycket om, så läsningen av uppföljaren ser jag fram emot. På tal om böcker var vi inne i två bokaffärer idag, men jag köpte ingenting! Det var märkligt att besöka Akademibokhandeln a k a LundeQ som numera huserar i Swedbanks gamla lokaler på Stora torget… Nej, den affären var mysigare förr! Hög mysfaktor har däremot The English Bookshop där jag tittade in idag igen. Dit ska jag gå många gånger i höst har jag bestämt.

Efter frukost på ballen* sadlade vi våra apostlahästar och gick till stan. Det är oerhört skönt att kunna gå utan att det känns som om jag har en kniv uppkörd i höger häl! Men idag hade jag nog träningsvärk i höger vadmuskel och på hemvägen – vi promenerade hem också – kände jag av höften. Märkligt nog mätte våra mobiler helt olika distans och antal steg, trots att vi gick tillsammans. Skärmdumpen här intill visar att jag har gått strax över åtta kilometer idag och det känns lite. Mias mobil visade på över tio kilometer, märkligt nog. När vi kollar på kartor visar de att sträckan hemifrån mig och till Stadsbiblioteket är cirka 4,2 kilometer. Sen gick vi en del på stan också. Så nej, 8,5 kilometer stämmer inte med verkligheten. Jag gick längre!

Gångdistans och steg den 24 juli 2017

Siffrorna är för låga och stämmer inte med verkligheten.


Mia köpte sig en fin sak på Öster om ån
Jag köpte mig äntligen ett bra glasögonfodral till mina solbrillor tack vare Mia. Hon hade ett som var perfekt. Det hade hon fått från Synsam i samband med ett glasögoninköp, så på hemvägen stegade vi in där. Endast 50 pix fick jag betala!

Glasögonfodral

Dagens fynd!


Eftersom det blev ytterligare en het dag 
blev det också ett par vätskekontroller. På Villa Romana blev det Beer o’clock, en lång pratstund och beundran av en otroligt söt liten hund. Vi tittade in i några inredningsaffärer och jag träffade på ett bekant ansikte igen, denna gång i form av en nuvarande kollega. Så lustigt, eftersom jag alltid tycker att jag inte känner nån i Uppsala…

Hos Annelie K köpte Mia dessert och på Kvarnen köpte vi en ingrediens som saknades till kvällens middag, linschips samt en flaska riesling. På Systembolaget i Kvarnen blev vi rekommenderade ett vin som passade perfekt, skulle det visa sig! Men innan vi kom hem blev det ytterligare ett stopp på vägen för det blev plötsligt Toa Cider o’clock.


Hemma ägnade vi oss åt ballehäng** 
och ett par GT samt linschips. Jag var mycket tveksam till chipsen, som var lite nyttigare än vanliga chips, men de var fantastiskt goda. Ännu godare var emellertid kvällens middag. Min gäst ställde sig helt sonika vid min spis och lagade till en laxrätt med apelsinsås och färskpotatis. Inte nog med att jag uppskattar och ofta längtar efter hemlagad mat. När sån mat är så här vällagad som dagens middag blir det en kulinarisk tripp, snudd på. Senare på kvällen bjöd jag på go-kaffe i pressobryggaren (fransk kontinentalrost) till pralinerna. Lyxmåltid!


I morgon eftermiddag ska jag skjutsa Mia till tåget, 
för nu är hennes besök här slut. Det blir trist och ensamt, förstås, men jag får trösta mig med veckohandling och tvätt. Kanske kan jag sitta på ballen och läsa ut min bok. Och bäst av allt, jag har en matlåda med lax i apelsinsås till middag…

∼ ♦ ∼

*ballen = balkongen
**ballehäng = vistelse i stol på balkongen


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Böcker, Dagbok, Epikuréiskt, Familj, Jobb, Krämpor, Mat, Personligt, TV, Vänner, Vin och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

