Du


Ett inlägg om en bok.



Caroline Kepnes bok DuPå min sommarnamnsdag 
gjorde Fästmön och jag bland annat ett besök på Stadsmissionen i Librobäck. Där hittade jag Caroline Kepnes bok Du. Jag visste inget i förväg om varken författare eller bok, men det var nåt med omslaget som fångade mig. (Ytligt, jag veeet!) Sen blev det visst så också att Anna betalade den guldpeng boken kostade. TACK!

Joe jobbar i en bokhandel – så långt känns allt normalt och intressant. Guinevere Beck kommer till bokhandeln. Joe vet direkt att det är henne han vill ha. Ett problem är dock att hon inte är så lättfångad. Joe har emellertid inga problem med att göra vad som helst för att röja alla slags hinder, även mänskliga, ur vägen för att nå målet.

Detta är författarens debutroman som kom ut 2015. Sen dess har hon även gett ut en uppföljare, Gömda kroppar, i augusti förra året. På det häftiga omslaget anges att detta är en thriller. Jag skulle vilja kalla boken lite mer än så, ungefär en erotisk psykologisk thriller. Den handlar på sätt och vis om stalkning och hur sociala medier kan användas på ett riktigt sjukt sätt.

Det är nåt fruktansvärt obehagligt i stämningen som skickligt byggs upp av författaren. Redan från början funderar jag på om jag verkligen lär gilla den här boken eller inte och om hur slutet blir. Jag gissar att slutet blir en katastrof, vilket stämmer på sätt och vis. Och ändå inte. Eller… tja… Det här är verkligen en annorlunda roman. Den som gillar såna ska absolut läsa den. Jag blir inte riktigt klok på den. Nu när jag vet att den har en uppföljare är det självklart att jag ska läsa den också!

Toffelomdömet blir högt.

Rosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla mini

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Antikt-retro-secondhand-loppis, Böcker, Familj, Personligt, Sociala medier och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

