Inte Magdalena-dagen 2017: Vilken dag var det, ijenklien?


 



Kära dagbok…

Kaffe och bok och bokmärke

Träning.

Det var inte Magdalena-dagen idag, det var en annan dag. En dag som jag därför glömde bort. Ser en illa så gör en det, men att ta fel på sin älskades namnsdag när hon kom ihåg min… det gör en inte ostraffat. Jag hade läst att det var på lördag. Det var idag. Nu får jag hitta på nåt sätt att gottgöra min blunder.

Jag tränade i alla fall i morse. Ja, inte kröppa* eller på att komma ihåg namnsdagar utan på att vakna i vettig tid. I morgon bitti måste jag nämligen skutta upp i ottan för klockan 9.55 anländer vännen Mia till Uppsala central. I morse vaknade jag 8.30. Det är rätt OK, jag har ju trots allt semester. Jag låg och läste till klockan elva, ungefär. Sen ringde jag fru Blå, bara så där. Och tänk, jag fick tag i henne, i Visby! Efter frukost skurade jag våtutrymmena och sen ägnade jag eftermiddagen fram till klockan 15 åt att läsa. Och jag kunde sitta på ballen**! Jag är så glad och tacksam för varje minut jag kan tillbringa där, även om jag tycker att det är rätt ironiskt att jag ska behöva känna så.

Anna hade bett om hjälp med handling och det var inga problem – jag behövde själv handla. Även om mitt förhållande till mat är stört ska inte mina gäster lida för det. Faktum är att jag handlade hela ena köksbänken full (har aldrig hänt förr i världshistorien), bland annat av rotfrukter… Fast mest annat ätbart. Jag har en liten kulinarisk surpris på gång till Mia i morgon. (Hon blir säkert besviken, men mätt.) På Tokerian, där vi handlade, träffade vi Jerry – tre gånger, för min del. Det var roligt att pratas vid, för hur det än är – shopping är inte min grej lika lite som matlagning. På en kvart hade jag fyllt min varuvagn. Då var Anna fortfarande bland affärens första hyllor…

Matvaror på köksbänken

Hela ena köksbänken full av matvaror. Det har nog aldrig hänt förr i världshistorien.


Det blev en skön eftermiddag och kväll, 
även om den gick i skammen över glömskans färger. Vädret gick från mulet till behagligt varmt.  Jag läste på ballen, jag åt min middag, jag skrapade en Trisslott i neon (det hände inget) och jag bytte bok – Lynley-boken var jättebra, på rikt, Agneta!!! – och började läsa en thriller av en för mig obekant författare.


Vännen Mia
fick ett avstämningssamtal, Anna fick ett skamset samtal och sen njöt jag av den friska luften och den ljusblåa himlen ända till klockan 21. Det var så skönt att jag helt glömde bort… vilken dag det var och åt ostringar och drack ett glas Amarone… Men jag vet i vart fall att Mia kommer hit i morgon! Tror jag..?

∼ ♦ ∼

*kröppa = östgötska, betyder kroppen
**ballen = balkongen


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Böcker, Dagbok, Epikuréiskt, Familj, Ironi, Krämpor, Mat, Personligt, Vänner, Vin och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Inte Magdalena-dagen 2017: Vilken dag var det, ijenklien?

  1. Mia Karlsson skriver:

    Jodå hon kommer den där Mia i möra bitti, om inte SJ har hittat på nåt! Man vet ju inte nu för tiden……

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      Va sköj dä ska bli, döh! Som sagt, hoppas inte SJ hittar på nåt dumt. Annars brukar det mest vara krångel mellan Uppsala och Stockholm. Sååå skööönt att en inte pendlar!

      Gilla

  2. Agneta skriver:

    Va’ kul att tegelstenen var bra :-)!
    Ha det nu så jättetrevligt med kompisbesöket!

    Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

