Fredrik-dagen 2017: Årsdagar och nån att se fram emot


 



Kära dagbok…

Moln blåa och mörka

Juli är en tung månad.

Idag har jag inte mått så bra. Jag har känt mig ledsen och snudd på haft ångest. För att inte vippa omkull har jag tagit till ett av verktygen jag nyss har lärt mig och det funkade. Ja, det var ju inte så att jag blev sprallig, men jag bröt inte ihop.

Juli är en tung månad, med många årsdagar som nog orsakar dagens ledsenhet. Dels var det ju mammas födelsedag förra veckan, dels är det elva år sen pappa gick bort på måndag. (På pappas födelsedag i oktober satt jag hos Fonus förra året och planerade mammas begravning…) Samma dag som pappa gick bort, den 24 juli 2006, fick jag besök här av vännen Mia. Nu kommer hon även i år, men redan på fredag. Det är gott att ha sällskap under den svåra dagen nästa vecka. För då, för elva år sen, fick Mia packa in alla saker, som hon burit upp i mitt hem, i sin bil igen inklusive mig och kör mig ner till Östergötland. Där fick jag skjuts den sista biten ner till Småland, där mamma och pappa var på semester, av deras vänner M och G. När jag kom fram var pappa död. Han hade varit död i flera timmar och jag har fortfarande inte förlåtit sjukhuset i Jönköping som aldrig ringde tillbaka till mig efter att jag hade ringt och frågat om min pappa. Jag fick köra tillbaka pappas bil med hans resväska och mammas samt mamma till Motala dagen därpå. Det var ofattbart det som hade hänt. Min stora, starka, friska pappa hade drunknat.

Spegel med bokhyllor

Jag ser årsdagar i nån sorts spegel, men även delar av mitt bibliotek.

Årsdagar… Jag ser dem i nån sorts spegel och jag gissar att syftet är att jag ska acceptera hur det är. Idag kan jag sträcka mig så långt som att jag kan acceptera att jag inte kan förändra nåt, men jag är lika fullt ledsen. Och samtigt väldigt glad att vännen Mia kommer hit, för med henne behöver jag inte förställa mig. Hon ska få kampera i mitt gästrum och även få sprida ut sig i mitt bibliotek/arbetsrum om hon vill och behöver. Mammakusinen M, som på kort tid förlorat tre av sina syskon (ingen av dem särskilt gammal), berättade för mig när vi träffades i april att hennes gästrum har bytt namn till

”Tomrummet.

I mitt gästrum brukade mamma bo när hon var på besök. Jag har därför inrett det med lite mammaprylar, för se jag tänker inte glömma min mamma!

∼ ♦ ∼

I morse vaknade jag oväntat tidigt. Jag fixade kaffe och låg som vanligt i sängen och läste ett par timmar. Ärligt talat ska jag säga att jag bävade lite för att ta itu med boken jag läser just nu (förlåt, vännen Agneta!). Elizabeth George kan nämligen vara rätt pratig i sina böcker och den här boken är på många hundra sidor. Jag började på kapitel fyra i morse och på eftermiddagen när jag slog ihop boken var jag på kapitel 14, det vill säga cirka 50 sidor till halvvägs. Det var faktiskt så – kors i taket! – att jag kunde sitta på ballen* ett par timmar i eftermiddags och läsa och äta glass i lugn och ro. Här var alldeles tyst och lugnt. Tyvärr kommer inte solen runt till ballen förrän vid 16-tiden. Då gick jag in, för det var mest mulet och väldigt blåsigt. Jag frös, helt enkelt, och värmde mig med lite strykning som jag behövde få undan från gästrummet.


Mitt på dan var jag iväg på en liten loppistur. 
Det var så att jag skulle åka och lämna två kassar och en liten möbel till återvinning. Nu hade dessa stått lite för länge i min hall och jag hade börjat rafsa i kassarna, plocka upp grejor och stuva tillbaka in i mitt hem. Inte bra! Jag for iväg med två halvtomma kassar och ingen liten möbel. Eftersom det var länge sen jag var på Återbruket åkte jag dit först. Där var det ganska urplockat och det är ingen större ordning på deras böcker. Därför lämnade jag bara min kassar och tittade en liten stund. Sen körde jag över gamla E4:an till Erikshjälpen, för där var det ju stängt häromdagen när Fästmön och jag var ute på tur. Jag inledde med ett toalettbesök och avslutade med att betala för två böcker… Egentligen har jag köpstopp för böcker som inte står på min inköpslista, men…


Nu ska jag laga maträtten jag brukade få 
sista tiden den första kvällen när jag hade rest ner för att hälsa på mamma och pappa, det vill säga sill och potatis. Det blir en knapp** till så jag får upp värmen. Annars är blåsten och det lite ruggiga vädret (hoppas det blir regn!) perfekt för kvällens säsongsavslutning av Morden i Midsomer. Känner jag mig väldigt pigg efter maten och före Morden går jag en tur med dammvippan. Städa inför besöket jag får ska jag annars göra i morgon och handla lite mer än dagens veckohandling gör jag på torsdag. (En får liksom inte jobba ihjäl sig när en har semester.) Å, nu har jag nåt nej NÅN att se fram emot!!!

∼ ♦ ∼

*ballen = balkongen
**en knapp = en snaps


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Antikt-retro-secondhand-loppis, Böcker, Dagbok, Familj, Film, Mat, Personligt, TV, Vänner och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Fredrik-dagen 2017: Årsdagar och nån att se fram emot

  1. Agneta skriver:

    Men hallå! Vadå ”förlåt”?
    Jag ville ju inte ha boken själv, så jag har full förståelse för om du tycker den är lite dryg 😂, du tordes åtminstone börja läsa den, det är mer än vad jag kan skryta med 😉!
    Kram på’re 💚!

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      Fast faktum är att just den här boken är rätt bra. Jag är nu över halvvägs mot de cirka 600 sidorna. 😛
      Kram och njut av semestern! 😛

      Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

